Reforma Docent

Grup 4. Condicions de la tasca docent jornada ràtios suports per a necessitats específiques desburocratització

L'STES-STEI participa en la negociació amb el Ministeri d'Educació sobre l'avantprojecte de Llei per la qual es modifica la Llei 4/2019, de 7 de març, de millora de les condicions per a l'acompliment de la docència i l'ensenyament en l'àmbit de l'educació no universitària, i s'adopten altres mesures per a la millora del sistema educatiu.

La modificació passa pel Consell de Ministres i ara s'enfrontarà a l'aritmètica parlamentària. 

Aquest és el resum dels punts clau de l'Avantprojecte de Llei (11/11/2025):

Homogeneïtzació de la jornada lectiva

  • CEIP i CEE: 23 h lectives
  • Resta de centres: 18 h lectives. Amb caràcter excepcional, podran ser fins a 20 h. Es compensarà amb 2 h complementàries per cada període lectiu que les superi.
  • Tots els períodes lectius tendran la consideració d'hora lectiva. 

Aplicació

  • A partir del curs escolar 2026/2027

Reducció general de ràtios

  • Educació primària: màxima de 22 alumnes
  • Educació secundària obligatòria: màxima de 25 alumnes
  • Ensenyaments no obligatoris: en un termini de 6 mesos d'ençà l'entrada en vigor d'aquesta Llei el Govern modificarà el RD 132/2010 per determinar les noves ràtios màximes.

Totes les etapes educatives

  • Còmput alumnat amb NEE: dotació de recursos materials i quota per l'atenció a tot l'alumne amb NEE (computarà com dues places).
  • Recursos noves ràtios: en cas que no es puguin aplicar pels trets del centre, les Administracions educatives garantiran la quota addicional que es correspondrà amb la dotació dels grups necessaris per a la ràtio establerta. 
  • Atenció focalitzada: el Ministeri establirà indicadors per la determinació de centres (elevat nombre amb NESE, zones d'especial complexitat social o millorar les taxes d'èxit, promoció, titulació i reduir les d'abandó escolar) on es requereixi l'adopció de mesures concretes que podrà incidir en una adaptació de les ràtios màximes establertes, quota i materials.

Aplicació progressiva

  • 2026/2027 noves jornades lectives i el nou còmput per a l'alumnat amb NEE
  • 2027/2028 ràtios al 1r curs del 2n cicle d'educació infantil i al 1r curs de l'educació primària
  • 2028/2029 ràtios al 1r curs de l'ESO
  • 2029/2030 ràtios al 1r curs de batxillerat
  • 2031/2032 plena aplicació de les ràtios

Valoració STES

STES-STEI ha detectat que el Ministeri -de manera unilateral- ha eliminat el següent paràgraf referent a la distribució equitativa de l'alumnat amb NESE:

"A fi de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat que s'adapti a les característiques individuals d'aquell alumnat que requereixi una atenció educativa diferent de l'ordinària, les Administracions educatives procuraran una distribució equilibrada d'aquest alumnat entre els centres sostinguts amb fons públics. Així mateix, els centres educatius distribuiran a aquest alumnat de forma equilibrada per a afavorir un context adequat de desenvolupament i aprenentatge."

L'STEI sol·licitarà les explicacions pertinents en els àmbits adequats, tot i que la proposta possiblement es quedi en una simple declaració de bones intencions.

Avantprojecte de Llei 

 

Més informació
web de l'STES