Segona convocatòria per al primer tram de la carrera professional curs 2024-2025
Tràmit de sol·licitud
Del 28 d'octubre al 8 de novembre
Resolució del director general de Personal Docent i Centres Concertats de dia 22 d’octubre de 2024 per la qual s'aprova la segona convocatòria anual per al reconeixement del primer tram de la part consolidable de la carrera professional dels funcionaris docents al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Termini per presentar la sol·licitud: del 28 d'octubre fins al 8 de novembre de 2024
Qui pot demanar-la?
Funcionaris docents – de carrera, interins i en pràctiques – al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que acompleixin els requisits.
Quins són els requisits?
- No tenir reconegut, en la data de publicació de la convocatòria, el primer tram de la part consolidable de la carrera professional.
- Estar, en la data de publicació d'aquesta convocatòria, en alguna de les situacions administratives següents:
- Servei actiu
- Serveis especials
- Excedència per raó de violència de gènere
- Excedència per raó de cura de familiars
- Excedència voluntària especial
- Llicència d'estudis
- Tenir reconegut el primer sexenni en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria.
- Obtenir una avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors (2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 i 2023-2024) d'acord amb el règim disciplinari aplicable.
Les persones que complesquin els requisits sortiran publicades a la resolució de les llistes provisionals i definitives (hi haurà cinc dies hàbils per fer reclamacions a la llista provisional)
Com es fa l'avaluació?
L'informe d'avaluació només l'hauran d'emetre les persones que complesquin els requisits.
L'informe s'ha de presentar abans del 20 d'abril de 2024.
L'avaluació és positiva quan el docent obté, com a mínim, un 60 % de la mitjana de la puntuació màxima, arrodonida al nombre enter inferior més proper, del valor de tots els indicadors de l'avaluació i l'autoavaluació que s'estableixen als annexos de la resolució. Cada indicador es valora de 0 a 2, on 0 equival a poc, 1 a suficient, i 2 a molt.
Qui ha de signar l'informe d'avaluació?
- El director del centre i el secretari o el cap d'estudis on la persona objecte de l'avaluació presta serveis.
- El cap corresponent en el cas d'equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, POAP, camps d'aprenentatge, Museu d'Educació i altres serveis educatius o a l'Administració educativa.
- L'inspector del centre en el cas del personal docent que forma part dels equips directius i en el cas dels caps d'equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, POAP, camps d'aprenentatge, Museu d'Educació i altres serveis educatius.
Per a l'avaluació docent, les persones que l'han de signar han de consultar el parer de l'equip docent o de l'equip que correspongui del qual forma part la persona que s'avalua.
La persona que ha de signar l'informe ha de gestionar que la persona avaluada empleni prèviament l'autoavaluació.
Una vegada emès l'informe s'ha de donar trasllat d'una còpia a la persona avaluada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, en cas de disconformitat, presenti una reclamació davant la Comissió de Revisió.
Què és la comissió de revisió?
Òrgan col·legiat al qual li correspon informar sobre les reclamacions presentades en cas de disconformitat amb els informes d'avaluació. La Comissió de Revisió pot recaptar la informació que consideri oportuna per informar sobre les reclamacions. També ha de fer una proposta de resolució al Director General de Personal Docent i Centres Concertats en què s'ha de declarar l'avaluació positiva o negativa.
Qui forma la comissió de revisió?
- El cap del Departament d'Inspecció Educativa o la persona en qui delegui.
- El cap del Departament de Gestió de Personal Docent o la persona en qui delegui.
- La cap de Departament de Planificació i Centres o la persona en qui delegui.
- El cap del Departament de Formació Professional i Ordenació Educativa o la persona en qui delegui.
- La cap de departament de Primera Infància, Atenció a la Diversitat i Millora Educativa o la persona en qui delegui.
- Un funcionari de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, que actuarà com a secretari, sense vot.
A les sessions de la Comissió hi pot assistir, amb veu però sense vot, un representant de cada una de les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa Sectorial d'Educació.
Qui fa la proposta de resolució?
El director de cada centre o el cap del servei o el cap de departament corresponent de l'Administració educativa ha de proposar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats la llista de funcionaris docents amb avaluació positiva i amb dret a percebre el complement de carrera del primer tram de la part consolidable de la carrera professional, així com la llista de les persones amb avaluació negativa que no han presentat reclamació davant de la Comissió de Revisió.
Respecte a les avaluacions que hagin estat objecte de reclamació davant la Comissió de Revisió, la Comissió ha de fer la proposta corresponent.
Resolució provisional
D'acord amb les propostes rebudes, el director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar una resolució provisional per la qual reconeix o denega el primer tram de la part consolidable de la carrera professional, amb indicació, respectivament, dels efectes administratius i econòmics del reconeixement i dels motius de denegació, que s'ha publicar el mateix dia que es dicti a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <http://dgpdocen.caib.es>.
Les persones interessades disposaran d'un termini de cinc dies hàbils per reclamar contra la resolució provisional.
Resolució definitiva
Un cop finalitzat el termini anterior, acceptades les al·legacions, si n'hi han, i esmenats els errors detectats, si escau, el director general de Personal Docent i Centres Concertats ha de dictar una resolució definitiva per la qual reconeix o denega el primer tram de la part consolidable de la carrera professional, amb indicació, respectivament, dels efectes administratius i econòmics del reconeixement i dels motius de denegació, que s'ha de publicar el mateix dia que es dicti a la pàgina web de la Direcció General de Personal Docent <http://dgpdocen.caib.es>.
Contra aquesta resolució, les persones interessades poden interposar un recurs de reposició davant el director general de Personal Docent i Centres Concertats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat.
Una vegada reconegut el dret, la incorporació al primer tram de la part consolidable de la carrera professional és irrenunciable.
Efectes econòmics
Els efectes econòmics del reconeixement del primer tram de la part consolidable de la carrera professional docent es retrotreuen al mes següent a la data del reconeixement del primer sexenni per a aquells que el tinguin reconegut entre l'1 de setembre de 2023 i la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'aquesta convocatòria i que es trobin en situació de servei actiu.
Els efectes econòmics del reconeixement del primer tram de la part consolidable de la carrera professional docent es produiran en el mes de la reincorporació per als funcionaris docents en les situacions administratives de serveis especials, excedència per raó de violència de gènere, excedència per raó de cura de familiars, excedència voluntària especial i llicència per estudis.
Mesa de dillluns, 21 d'octubre de 2024
Termini previst: Del 28 d'octubre al 8 de novembre
Requisits:
- Per a l'accés al primer tram: tenir reconegut el primer sexenni, obtenir una avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.
- Tenir un sexenni reconegut (abans del darrer dia del termini)
- No tenir el primer tram ja reconegut. Si ja tens el primer tram reconegut (a la nòmina hi apareix com a "Carrera professional") no cal tornar-lo a demanar.
Efectes econòmics: Des del mes següent en que es va complir el sexenni.
Altres reivindicacions:
- Equiparació a la resta de carreres professionals.
- Avançament de l'inici del reconeixement del segon tram.
- Convocatòria permanentment oberta
Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023
Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023
Complement de carrera professional per trams:
- Primer tram: 600 €/any per al professorat amb 6 anys o més d'antiguitat, amb avaluació favorable vinculada als ítems que s'estableixin.
- Segon tram: 960 €/any per al professorat amb 12 anys o més d'antiguitat, amb avaluació favorable vinculada als ítems que s'estableixin.
- Tercer tram: 1.440 €/any per al professorat amb 18 anys o més d'antiguitat, amb avaluació favorable vinculada als ítems que s'estableixin.
Mentre no s'estableixin els criteris i els ítems d'avaluació que formin part de la convocatòria de la carrera professional, l'abonament del complement en el calendari previst tendrà caràcter de complement a compte de carrera professional. La convocatòria per a l'assoliment de la carrera professional i els criteris i ítems d'avaluació seran negociats en el si de la Mesa Sectorial d'Educació. La convocatòria de carrera professional s'ha de fer anualment.
En funció del desplegament que el Govern de l'Estat faci de la disposició addicional setena de la LOMLOE, i de la conjuntura econòmica s'ha de revisar el model de carrera professional i s'han d'actualitzar les quantitats del complement per tendir a la compensació del complement de carrera amb la resta de treballadors del sector públic.
Calendari previst:
- Abonament del primer tram, amb efectes de l'1 de setembre de 2023.
- Abonament del segon tram, amb efectes de l'1 de gener de 2026.
- Abonament del tercer tram, amb efectes de l'1 de gener de 2027.
En funció de la conjuntura econòmica i de les disposicions pressupostàries s'estudiarà la possibilitat d'avançar l'abonament del segon tram a partir de gener de 2025 i del tercer tram a partir de setembre de 2026.
Complement de carrera professional no consolidable i excloent entre si:
- Complement de nivell 2: 480 €/any. Afecta als docents de centres de menys de 16 unitats que facin determinades funcions (a negociar) vinculades amb l'avaluació de la tasca professional.
- Complement de nivell 1: 720 €/any per als docents de centres de 16 o més unitats que facin determinades funcions (a negociar).
- Pendent de negociació les funcions retribuïbles, el nombre d'anys a computar i l'inici de la percepció a partir del còmput.
- Complement equip directiu: augment del 30 % del complement de director i del 50 % del complement de cap d'estudis, secretari i cap d'estudis adjunt vinculat a la presentació de projecte i a la selecció i també a una avaluació positiva per a la renovació, amb efectes des de l'1 de setembre de 2024.
S'ha de negociar la forma d'aplicació de la carrera professional al col·lectiu d'inspectors, com a part dels cossos docents, en el marc de la normativa bàsica i l'autonòmica que afecta la Inspecció Educativa.
Normativa
Normativa
Acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial d’Educació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 de febrer de 2023 sobre mesures sociolaborals i millores educatives.
BOIB núm. 66 de 18 de maig de 2023
Acord del Consell de Govern de 15 de maig de 2023 de ratificació de l’Acord de la Mesa Sectorial d’Educació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 3 de maig de 2023 de bases per al desenvolupament de la carrera professional docent.
Resolució del director general de Personal Docent per la qual s'aprova la primera convocatòria per al reconeixement del primer tram de la part consolidable de la carrera professional dels funcionarisdocents al servei de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
Característiques de la carrera professional docent
Característiques
- És voluntària: correspon a cada funcionari docent decidir sobre la seva incorporació al sistema de progressió en els distints trams que la configuren, tot complint els requisits establerts.
- És personalitzada: el reconeixement dels distints trams té caràcter personal i individual i s'efectua segons els mèrits presentats per la persona interessada, de conformitat amb els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
- És irreversible pel que fa als trams consolidables: el tram reconegut té caràcter irrevocable i consolidat a tots els efectes, llevat de la sanció de demèrit que preveu l'article 96.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (TREBEP).
- És progressiva: el progrés en la carrera professional als distints trams reconeguts s'efectua successivament, tram per tram, de manera que l'accés a un tram superior només s'assoleix si s'ha acreditat el reconeixement del tram immediatament anterior.
- És oberta: no té limitacions d'accés, sempre que es compleixin els requisits bàsics establerts i els criteris definits per obtenir cada tram i nivell.
- És incentivada: el reconeixement de cada tram està retribuït econòmicament mitjançant el complement de caràcter fix i mensual.
- És transparent: les eines de mesurament dels paràmetres i dels criteris que s'avaluen es basen en l'acompliment de les competències docents.
- És avaluable: es basa en l'avaluació de la competència professional i del desenvolupament del lloc de treball per accedir a cada tram de la carrera professional.
- És actualitzable: mitjançant la revisió periòdica dels elements que es consideren en l'avaluació, de manera que responguin a la realitat canviant de l'educació i dels seus professionals.
- Té una part no consolidable vinculada a funcions addicionals a la pròpia tasca docent durant un termini de, com a mínim, un any o vinculada a l'exercici de la funció directiva.
Estructura
Estructura
- La part consolidable, que s'estructura en tres trams en cadascun dels quals els docents han de tenir reconegut el sexenni corresponent per adquirir el dret d'accés al tram superior. Per a l'accés s'han d'acreditar els requisits i l'avaluació favorable en relació als indicadors d'avaluació.
- Part no consolidable i excloent entre si, d'acord amb els requisits següents:
-
- Complement de carrera per a equips directius que han passat el procés de selecció i avaluació, mentre exerceixin les funcions corresponents.
- Complement de carrera de nivell 2 per als docents que assumeixin funcions addicionals de coordinació no retribuïdes per altres complements, de centres de menys de 16 unitats, d'acord amb la tipologia de centres, a partir del segon curs consecutiu d'exercici d'aquestes funcions al mateix centre.
- Complement de carrera de nivell 1 per als docents que assumeixin funcions addicionals de coordinació no retribuïdes per altres complements, de centres de 16 o més unitats, d'acord amb la tipologia de centres, a partir del segon curs consecutiu en l'exercici d'aquestes funcions al mateix centre.
Requisits d'accés i progressió en la part consolidable
Part consolidable
- L'accés a la carrera professional, pel que fa al complement consolidable, s'efectua amb l'obtenció d'un dels trams.
- Per a l'accés al primer tram: tenir reconegut el primer sexenni, obtenir una avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.
- Per a l'accés al segon tram: tenir reconegut el segon sexenni, a més del primer tram, obtenir una avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.
- Per a l'accés al tercer tram: tenir reconegut el tercer sexenni, a més del segon tram, obtenir una avaluació favorable en els indicadors d'avaluació i no haver estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors, d'acord amb el règim disciplinari aplicable.
Una vegada efectuada la incorporació a la carrera professional, la promoció a un altre tram només es pot fer al tram immediatament superior.
- Poden accedir i progressar en la part consolidable de la carrera professional els funcionaris dels cossos docents de professors d'ensenyament secundari, de professors tècnics de formació professional a extingir, de professors d'escoles oficials d'idiomes, de professors de música i arts escèniques, de professors d'arts plàstiques i disseny, de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny, de professors especialistes en sectors singulars de formació professional, i de mestres a les Illes Balears que reuneixin els requisits d'accés i es trobin en alguna d'aquestes situacions administratives:
- Servei actiu
- Serveis especials
- Excedència per raó de violència de gènere
- Excedència per raó de cura de familiars
- Excedència voluntària especial
- Llicència d'estudis
Requisits d'accés a la part no consolidable
Part no consolidable
- Poden accedir al complement no consolidable de carrera professional els funcionaris docents en situació de servei actiu que compleixen els requisits descrits a l'estructura i no han estat objecte de sanció per falta greu o molt greu en els quatre cursos anteriors d'acord amb el règim disciplinari aplicable. La direcció de cada centre ha de notificar, per mitjà del GESTIB, a l'Administració educativa els docents afectats amb dret al complement.
- Poden accedir al complement de carrera d'equips directius els directors que hagin estat seleccionats per mitjà del sistema establert als articles 130 i 131 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, i als articles 30 i 31del Reglament (ROC) aprovat pel Decret 4/2023, de 13 de febrer, i els que, havent superat el procés de selecció esmentat, hagin estat avaluats per a la renovació, d'acord amb el que determina l'article 132 de la Llei 1/2022, i l'article 33 del ROC. Conseqüentment, els altres membres que formen part de l'equip directiu també poden accedir a la part no consolidable de la carrera professional per als equips directius. L'Administració educativa ha de reconèixer aquest complement d'ofici.
Avaluació
Avaluació
- Els paràmetres d'avaluació del desenvolupament professional, en el cas de la part consolidable han de tenir en compte, entre d'altres aspectes, els elements següents:
- Treball en equip.
- Diligència en la facilitació i avaluació del procés d'aprenentatge de l'alumnat.
- Participació en activitats complementàries.
- Relació amb les famílies.
- Col·laboració per a l'organització i la implementació de la resposta educativa inclusiva.
- Tenir poques absències no justificades i respectar els horaris establerts.
- Participació en projectes i programes del centre.
- Contribució al desenvolupament de la digitalització educativa.
- Elaboració de materials formatius per a l'alumnat.
- Contribució a la millora educativa.
- Altres, en funció del lloc de treball que ocupa el docent.
- Respecte del personal docent que es troba en situacions particulars, són d'aplicació els criteris següents:
- Quan el temps de permanència en situació de serveis especials o d'alliberat sindical coincideixi amb la totalitat del període d'avaluació o arribi al 66 % d'aquest, s'han de considerar acomplerts els requisits mínims de l'avaluació del desenvolupament professional perquè l'avaluació sigui positiva.
- En el cas dels funcionaris docents amb plaça itinerant, l'avaluació s'ha d'acreditar únicament en el centre principal.
- L'avaluació del desenvolupament professional, en el cas de la part no consolidable, es considera positiva d'acord amb els criteris següents:
- Quant al complement de carrera professional per l'exercici de funcions de coordinació, la renovació de les funcions de coordinació a partir del segon curs escolar consecutiu s'entén com a avaluació positiva de les funcions en el curs anterior.
- Quant al complement de carrera professional no consolidable per a equips directius, l'avaluació positiva està vinculada a l'avaluació preceptiva del director en acabar el mandat, que es fa extensiva als altres membres de l'equip directiu perquè el projecte de direcció aplicat inclou les tasques de tots els membres de l'equip directiu.
- En qualsevol cas, el complement de carrera professional no consolidable es deixar de meritar quan es deixen d'exercir les funcions a les quals està associat.
Procediment per obtenir els trams de la carrera
Obtenció dels trams
- El procediment d'accés als trams de carrera professional consolidables l'inicia d'ofici la Direcció General de Personal Docent mitjançant l'aprovació de la convocatòria corresponent, que ha de tenir caràcter anual.
- En el termini que estableix la convocatòria s'ha d'emetre l'informe d'avaluació corresponent.
- El compliment dels requisits i els mèrits es refereix al dia d'expiració del termini que fixa la convocatòria.
- L'avaluació és positiva quan el docent obté, com a mínim, un 60 % de la mitjana de la puntuació màxima, arrodonida al nombre enter inferior més proper, del valor de tots els indicadors entre l'avaluació i l'autoavaluació que s'estableixen als annexos d'aquest acord; cada indicador es valora de 0 a 2 (0=poc, 1=suficient, 2=molt).
- L'informe l'han de signar el cap d'estudis o el secretari i el director del centre on s'exerceix la funció docent, o el cap corresponent, en el cas d'equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, POAP, camps d'aprenentatge, Museu de l'Educació i altres serveis educatius o a l'Administració educativa. En el cas dels docents que formen part de l'equip directiu, l'informe l'ha de signar l'inspector del centre.
- Per a l'avaluació docent, els equips directius o els inspectors d'educació, quan correspongui, han de consultar el parer de l'equip docent del qual forma part la persona que s'avalua. Així mateix, els caps corresponents dels equips d'orientació i suport a l'aprenentatge, POAP, camps d'aprenentatge, Museu de l'Educació i altres serveis educatius han de consultar els membres de l'equip que correspongui.
- En cas de disconformitat amb l'informe, el funcionari docent pot presentar una reclamació a la Comissió de Revisió.
- L'obtenció de l'avaluació positiva, complits els requisits, suposa el dret a percebre el complement de carrera professional del tram en que s'ha produït l'avaluació.
- El director de cada centre o el cap de servei o el cap de departament corresponent de l'Administració educativa ha de proposar a la Direcció General de Personal Docent la llista de funcionaris docents amb avaluació positiva i amb dret a percebre el complement de carrera del tram convocat. La directora general de Personal Docent ha de dictar una resolució en relació al reconeixement del tram corresponent als funcionaris docents que compleixen els requisits i hi tenen dret.
En cas que el funcionari obtengui una avaluació positiva en el primer període d'avaluació convocat per cada tram, el dret a la percepció del complement de carrera s'ha de retrotreure al moment en que el docent hagués complit el requisit del compliment del sexenni corresponent a cada tram. - Els funcionaris docents als quals no se'ls ha reconegut el dret a percebre el tram convocat poden presentar un recurs de reposició, que s'ha de resoldre quan la Comissió de Revisió l'ha analitzat i ha fet la proposta de resolució a la directora general de Personal Docent.
- El procediment d'accés al complement de carrera professional no consolidable es fa d'ofici, si es compleixen els requisits establerts.