L'STES-STEI participa en la negociació amb el Ministeri d'Educació sobre l'avantprojecte de Llei per la qual es modifica la Llei 4/2019, de 7 de març, de millora de les condicions per a l'acompliment de la docència i l'ensenyament en l'àmbit de l'educació no universitària, i s'adopten altres mesures per a la millora del sistema educatiu.
La modificació passa pel Consell de Ministres i ara s'enfrontarà a l'aritmètica parlamentària.
Aquest és el resum dels punts clau de l'Avantprojecte de Llei (11/11/2025):
Homogeneïtzació de la jornada lectiva
CEIP i CEE: 23 h lectives
Resta de centres: 18 h lectives. Amb caràcter excepcional, podran ser fins a 20 h. Es compensarà amb 2 h complementàries per cada període lectiu que les superi.
Tots els períodes lectius tendran la consideració d'hora lectiva.
Aplicació
A partir del curs escolar 2026/2027
Reducció general de ràtios
Educació primària: màxima de 22 alumnes
Educació secundària obligatòria: màxima de 25 alumnes
Ensenyaments no obligatoris: en un termini de 6 mesos d'ençà l'entrada en vigor d'aquesta Llei el Govern modificarà el RD 132/2010 per determinar les noves ràtios màximes.
Totes les etapes educatives
Còmput alumnat amb NEE: dotació de recursos materials i quota per l'atenció a tot l'alumne amb NEE (computarà com dues places).
Recursos noves ràtios: en cas que no es puguin aplicar pels trets del centre, les Administracions educatives garantiran la quota addicional que es correspondrà amb la dotació dels grups necessaris per a la ràtio establerta.
Atenció focalitzada: el Ministeri establirà indicadors per la determinació de centres (elevat nombre amb NESE, zones d'especial complexitat social o millorar les taxes d'èxit, promoció, titulació i reduir les d'abandó escolar) on es requereixi l'adopció de mesures concretes que podrà incidir en una adaptació de les ràtios màximes establertes, quota i materials.
Aplicació progressiva
2026/2027 noves jornades lectives i el nou còmput per a l'alumnat amb NEE
2027/2028 ràtios al 1r curs del 2n cicle d'educació infantil i al 1r curs de l'educació primària
2028/2029 ràtios al 1r curs de l'ESO
2029/2030 ràtios al 1r curs de batxillerat
2031/2032 plena aplicació de les ràtios
Valoració STES
STES-STEI ha detectat que el Ministeri -de manera unilateral- ha eliminat el següent paràgraf referent a la distribució equitativa de l'alumnat amb NESE:
"A fi de garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat que s'adapti a les característiques individuals d'aquell alumnat que requereixi una atenció educativa diferent de l'ordinària, les Administracions educatives procuraran una distribució equilibrada d'aquest alumnat entre els centres sostinguts amb fons públics. Així mateix, els centres educatius distribuiran a aquest alumnat de forma equilibrada per a afavorir un context adequat de desenvolupament i aprenentatge."
L'STEI sol·licitarà les explicacions pertinents en els àmbits adequats, tot i que la proposta possiblement es quedi en una simple declaració de bones intencions.
Els canvis més rellevants presentats al tercer esborrany del Ministeri resten de la manera següent:
Horaris
CEIP i educació especial
23 h lectives
Resta de centres
18 h lectives
Amb caràcter excepcional, podran ser fins a 20 h. Es compensarà amb 2 h complementàries per cada període lectiu que les superi.
Tots els períodes lectius tendran la consideració d'hora lectiva.
Aplicació
A partir del curs escolar 2026/2027
Ràtios
Educació primària
Màxima de 22 alumnes
Educació secundària obligatòria
Màxima de 25 alumnes
Ensenyaments no obligatoris
En un termini de 6 mesos d'ençà l'entrada en vigor d'aquesta Llei el Govern modificarà el RD 132/2010 per determinar les noves ràtios.
Totes les etapes educatives
En cas que no es puguin aplicar aquestes ràtios pels trets del centre, les Administracions educatives garantiran la quota addicional que es correspondrà amb la dotació dels grups necessaris per a la ràtio establerta.
Procurar la distribució equilibrada d'alumnes amb NESE.
Dotació de recursos materials i quota per l'atenció a tot l'alumne amb NEE. L'alumne amb NEE computarà com dues places.
El Ministeri establirà indicadors per la determinació de centres (elevat nombre amb NESE, zones d'especial complexitat social o millorar les taxes d'èxit, promoció, titulació i reduir les d'abandó escolar) on es requereixi l'adopció de mesures concretes que podrà incidir en una adaptació de les ràtios màximes establertes, quota i materials.
El Govern, prèvia consulta a les Administracions educatives, regularà les condicions mínimes de dotació de suports especialitzats en tots els centres educatius quant a la diversitat en interessos, capacitats i necessitats.
Aplicació progressiva
2027/2028 al 1r curs del 2n cicle d'educació infantil i al 1r curs de l'educació primària
2028/2029 al 1r curs de l'ESO
2029/2030 al 1r curs de batxillerat
Plena aplicació al començament del curs acadèmic 2031/2032
STES-STEI ha focalitzat llurs crítiques sobre la manca d'atenció a l'etapa d'infantil, especialment a primer cicle, en què el caràcter preventiu i compensador dels alumnes amb més desavantatge d'origen té major rellevància per al futur èxit educatiu.
Que ens retornin tot allò que ens han pres –reversió de les retallades –per a poder parlar de millores.
Increment salarial, com a mínim per a recuperar el poder adquisitiu perdut. Jubilació LOGSE –als 60 anys – per a tot el professorat.
Fixar en normativa bàsica unes ràtios i hores lectives màximes, així com els mesos (millor dies concrets) necessaris per cobrar l’estiu del personal interí.
Integració de tot el professorat en el grup A1.
Possibilitar contractacions anuals de personal interí, encara que encadenin substitucions.
Reduccions horàries per a majors de 55 anys.
Reduir la burocràcia, sobretot de les avaluacions.
Augmentar la flexibilitat de manera que l’oferta pública respongui a la demanda de places: primer cicle d’Infantil, FP, màster d’Educació, etc.
Legislar contra el tancament d’unitats públiques que entren en competència amb les concertades.
El Ministeri presenta un segon esborrany on concreta baixada de ràtios, lectives i implantació
És una proposta articulada, amb forma de text normatiu -encara que està en fase "embrionària”-. Conté l'exposició de motius completa, l'articulat amb les modificacions a la jornada lectiva i les ràtios, i les disposicions finals.
Hores lectives màximes: 23h en Infantil/Primària i 18h per a la resta d'ensenyaments, amb l'excepció que es podria arribar a 20h -ja no 21h- compensant a raó de dues hores complementàries per cada període lectiu que superi les 18h.
Les ràtios màximes es concreten a nivell estatal, quedarien en 22 en Primària i 25 en l'ESO.
Quant a l'alumnat NEE, computarà com dues places a l'efecte de la ràtio màxima en aules ordinàries.
Preveu que el Govern establirà indicadors per a centres d'especial complexitat social/NESE per a adoptar mesures específiques que podran incidir en una major adaptació de les ràtios màximes.
Aplicació progressiva per a ràtios a partir del curs 2027/2028 (Infantil/Primària), 2028/2029 (ESO), 2029/2030 (Batxillerat). Plena aplicació de les ràtios generals al començament del curs acadèmic 2031/2032.
Aquest segon esborrany continuarà negociant-se en les pròximes setmanes, encara es poden incorporar millores.
Avantprojecte per implementar millores en hores lectives i ràtios en el curs 2026-27 (23/09/25)
El Ministeri d’Educació fa feina en un avantprojecte de llei per a implementar millores en hores lectives i ràtios en el curs 2026-27, i enterra el concepte “Estatut Docent”.
Es modificarà la Llei 4/2019 per tenir una jornada lectiva comuna en tot l’Estat. 23 hores a Infantil i Primària; per als Ensenyaments Mitjans es fixarà en 18 hores – en casos excepcionals es podria superar aquest topall compensant cada hora lectiva extra amb 2 complementàries.
La proposta obre la porta a una distribució equilibrada d'alumnat amb NESE entre la pública i la concertada, i una modificació de la LOMLOE i del Reial decret 132/2010 per a una baixada de ràtios i particularment, uns indicadors de referència que tinguin en compte el context socioeconòmic i cultural, de manera que impliqui una dotació de quota i materials addicionals, que inclouria una davallada addicional de ràtios en aquests entorns.
En lloc d’una reducció universal de ràtios, es realitzarà de manera quirúrgica: enfocada a millorar els resultats acadèmics i centrada especialment en “centres tensionats”; és a dir, d’especial complexitat social amb alumnat en situació de vulnerabilitat. Els cursos clau on s’inicia on s’iniciarà seran: 5è i 6è de Primària, 1r i 2n d’ESO, FP Bàsica i Batxillerat.
L’avantprojecte de llei es tramitaria i hauria de superar la complicada aritmètica parlamentària per a prosperar, ja que la seva implementació seria progressiva.
Sembla que el Ministeri legislarà i la factura anirà a compte de les Comunitats autònomes i que només l’alumnat NEE – i no tot el NESE – es computaria per flexibilitzar les ràtios.
Dia 17 de setembre Pedro Sánchez anunciava un seguit de millores per al personal docent per a donar compliment a la promesa de que aquesta seria la “legislatura del professorat”. Sense entrar en concrecions detallà les iniciatives següents:
Places gratuïtes a educació infantil (0-3 anys): es posaria en marxa un programa amb 175 milions d’euros per a finançar places públiques completament gratuïtes per a nins i nines de famílies que visquin sota el llindar de la pobresa. Aquest programa pretén “facilitar la universalització de l’escolarització en l’etapa d’educació infantil sense entrebancs econòmics ni culturals”. S’implementaria l’any 2026 i s’executaria en dos exercicis pressupostaris.
Reducció de l’horari lectiu: s’impulsaria una llei per a “blindar” el màxim d’hores lectives del professorat a l’aula. Les hores lectives es reduirien a un màxim de 23 hores a les escoles (Infantil i Primària) i de 18 en els instituts (ESO i Batxillerat).
Reducció de la ràtio d’estudiants: el Govern de l’estat té previst introduir qualque tipus de reducció a la ràtio d’estudiants per classe.
Reducció de la càrrega burocràtica.
Reivindicacions dels STES
Que ens retornin tot allò que ens han pres –reversió de les retallades –per a poder parlar de millores.
Increment salarial, com a mínim per a recuperar el poder adquisitiu perdut. Jubilació LOGSE –als 60 anys – per a tot el professorat.
Fixar en normativa bàsica unes ràtios i hores lectives màximes, així com els mesos (millor dies concrets) necessaris per cobrar l’estiu del personal interí.
Integració de tot el professorat en el grup A1.
Possibilitar contractacions anuals de personal interí, encara que encadenin substitucions.
Reduccions horàries per a majors de 55 anys.
Reduir la burocràcia, sobretot de les avaluacions.
Augmentar la flexibilitat de manera que l’oferta pública respongui a la demanda de places: primer cicle d’Infantil, FP, màster d’Educació, etc.
Legislar contra el tancament d’unitats públiques que entren en competència amb les concertades.