
Jornada de 35 hores
- A partir del curs 2025-26 l'horari det el personal de la CAIB s'ha reduit de 37,5 a 35 hores.
- En conseqüència, les hores de permanència al centre passen de 30 a 29.
Distribució de l'horari
Les 35 hores es distribueixen en:
- 29 hores de permanència al centre (fins al curs 2024-25 eren 30 hores)
- 6 hores dedicades a la preparació de les activitats docents, a la formació permanent o a qualsevol altra activitat pedagògica complementària (fins al curs 2024-25 eren 7,5 hores). No es fan al centre.
Docents dels centres d'infantil i primària
Hores de permanència al centre
Les 29 hores de permanència al centre es distribueixen en:
- 25 hores lectives (docència directa als alumnes, coordinacions lectives i dedicació a càrrecs)
- 4 hores complementàries
Si per qüestions de coordinació docent durant una setmana s’excedeix l’horari de permanència al centre, aquest excés s’haurà de compensar en el còmput mensual d’activitats complementàries. Per exemple, les hores de guàrdies d'extraescolars que es fan a les tardes s'han de compensar amb les hores complementàries.
Activitats lectives
- Docència directa (classes, suports, esplai i tutoria).
- Substitucions d’absències de curta durada.
- Agrupaments flexibles, codocència, flexibilització dels temps i dels espais d’activitat d’aula, acolliment lingüístic o cultural, reforç i ampliació d’àrees, etc, per tal de personalitzar i millorar la capacitat d'aprenentatge i els resultats de tot l'alumnat.
- Atencions individualitzades, desdoblaments, suport i atenció als alumnes, per tal d’eliminar les barreres a l’accés, l’aprenentatge, la participació i l’aprenentatge.
- Aplicació de projectes i programes d’innovació educativa que poden incloure alguns dels aspectes anteriors.
- Coordinacions lectives.
Docència directa
Es consideren docència directa:
- Classes
- Suports
- Esplai
- Tutoria
S'han de fer:
- Màxim de 23 hores de docència directa.
- Mínim de 14 hores (excepte els equips directius i coordinadors TIC).
Els equips directius han de fer docència directa com a mínim un grup.
CHL - Compensació d'hores lectives
Les CHL són hores de reducció de les complementàries.
Cada perïode de docència directa (no confondre amb període lectiu) que superi les 23 s'ha de compensar amb una reducció de complementàries (CHL). És a dir:
| Períodes de docència directa |
CHL | Períodes complementaris |
Permanència al centre |
| 23 | 0 | 4 | 29 períodes |
| 24 | 1 | 2 | 28 períodes |
| 25 | 2 | 0 | 27 períodes |
Si es fa docència directa a 180 alumnes, també es disposa d'una reducció d'un període complementari (CHL).
No es poden tenir més de 3 CHL, excepte les persones majors de 55 anys.
Activitats complementàries
- Activitats relacionades amb la tutoria de l'alumnat (entrevistes amb els alumnes o amb les famílies, documentació acadèmica, etc.), el seguiment de la seva evolució, de les activitats de reforç, així com, amb l’adaptació del currículum escolar i l’adequació de les diferents situacions d’aprenentatge a les necessitats i les característiques de l'alumnat.
- Activitats dels òrgans de coordinació previstes a les normes d'organització, funcionament i convivència. S’ha de procurar que a les reunions de l’equip d’orientació i suport a l’aprenentatge hi sigui present l’orientador.
- Activitats de coordinació entre els mestres per tal de dur a terme la preparació d’activitats i de tasques interdisciplinàries dins el marc de la concreció curricular del centre.
- Reunions (del claustre, de revisió i concreció dels currículums, de coordinació d’equips de cicle, d’avaluació, del consell escolar i d’altres coordinacions).
- Reunions de coordinació entre els professionals que intervenen, entre d’altres, en l’atenció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (tutors, membres de l’equip d’orientació i suport a l’aprenentatge, en què s’inclouen els membres de l’EOEP, serveis de la Conselleria d’Educació i Universitats per a l’atenció a la diversitat).
- Coordinacions.
- Guàrdies per assegurar la presència al centre de professorat en horari d’horabaixa en funció de l’horari de les activitats i com a màxim fins a les 17 h durant els dies lectius de la setmana en aquells centres que han optat per la jornada continuada i ofereixen activitats extraescolars a les instal·lacions del centre.
Mitja jornada i reducció d'un terç de jornada
| Períodes lectius |
Períodes complementaris |
Permanència al centre |
|
| Reducció d'un terç de jornada | 16 | 3 | 19 períodes |
| Mitja jornada | 12 | 2,5 | 14,5 períodes |
- Els horaris de mitja jornada han de ser el més compactes possibles, tret que la plaça es generi una vegada hagi començat el curs.
- És convenient que no s’assigni una tutoria als docents amb mitja jornada.
Es pot augmentar un període lectiu amb la corresponent compensació (CHL):
| Períodes lectius |
Períodes complementaris |
Permanència al centre |
|
| Reducció d'un terç de jornada | 17 | 1 | 18 períodes |
| Mitja jornada | 13 | 0,5 | 13,5 períodes |
Docents dels centres de secundària
Hores de permanència al centre
Les 29 hores de permanència al centre es distribueixen en:
- 25 hores d'activitat lectiva i complementària (equivalents a 27 períodes de 55 minuts) amb horari fix al centre. Inclouen:
- Classes
- Guàrdies
- Vigilàncies de pati
- Tutoria de l'alumnat i atenció a les famílies
- Reunions d’àmbit o departament
- Comissió de coordinació pedagògica i coordinacions
- Manteniment de laboratoris, tallers i aules específiques
- Activitats de suport i d’ampliació, formació en centres
- etc.
- 4 hores no sotmeses necessàriament a horari fix. Inclouen:
- Reunions d’equips docents, tant en sessió ordinària com en sessió d’avaluació.
- Reunions de claustre.
- Altres activitats en el centre degudament programades i verificables, si bé no sotmeses necessàriament a horari fix.
A l'horari hi han de constar un mínim de dos períodes lectius diaris i un màxim de cinc (excepcionalment, poden arribar fins a sis).
Permanència mínima
La permanència mínima en el centre no pot ser cap dia, de dilluns a divendres, inferior a quatre períodes. En el cas dels professors de formació professional, en poden quedar exempts els tutors o cotutors, si escau, de FEMPO ja que s’ha de procurar compactar els períodes lectius de formació en empresa per poder realitzar amb aprofitament la tasca de preparació i seguiment.
Excepcionalment, quan hi hagi una causa degudament justificada, sigui per disponibilitat d’espais, o altres circumstàncies particulars del centre, el Departament d’Inspecció Educativa (DIE) pot autoritzar una permanència diferent a l’establerta.
Centres amb horari de matí i d’horabaixa:
- S’ha de procurar que els horaris siguin el més compactes possible i que no inclouguin els dos torns, llevat que el professor ho vulgui així.
- Entre la finalització d’una jornada i l’inici de l’altra, hi ha d’haver almenys 12 h de descans.
- Si s’han de compartir dos torns, s’ha de procurar que no es faci en més de dos dies.
Activitats lectives
El nombre de períodes lectius (55 minuts) ha de ser entre 18 i 21.
Es pot prendre com a mitjana quan els ensenyaments no presentin una distribució horària uniforme al llarg del curs:
Docents dels cicles formatius i certificats professionals
Es poden ponderar els períodes setmanals per ajustar-los al període de FEMPO o a la temporització dels certificats.
- Primer i segon trimestre: no es poden superar els 24 períodes lectius setmanals.
- L’horari anual computat en termes ponderats en cap cas pot superar els 21 períodes lectius setmanals ni els 27 períodes de permanència setmanals.
Docència directa
Es consideren docència directa:
- Classes
- Suports
- Tutoria
A jornada completa s'han de fer:
- Un màxim 18 hores de docècnia directa.
- Un mínim serà de 12 hores (llevat dels membres dels equips directius i els coordinadors TIC).
CHL - Compensació d'hores lectives
Les CHL són hores de reducció de les complementàries.
Cada període de docència que superi les 18 s'ha de compensar amb una reducció de complementàries, sempre que es tenguin almenys 16 períodes de docència directa(CHL). És a dir:
| Períodes lectius |
CHL | Períodes complementàris |
Permanència al centre |
| 18 | 0 | 9 | 27 períodes |
| 19 | 1 | 7 | 26 períodes |
| 20 | 2 | 5 | 25 períodes |
| 21 | 3 | 3 | 24 períodes |
Si es fa docència directa a 180 alumnes, també es disposa d'una reducció d'un període complementari (CHL).
No es poden tenir més de 3 CHL, excepte les persones majors de 55 anys.
Tutors
El període de tutoria que no és d’atenció directa al grup es considerarà també de docència directa. Així mateix, en arribar a les 18 hores de docència directa tendran dret a una CHL.
|
Períodes |
CHL |
| 18 | 1 |
| 19 | 2 |
| 20 | 3 |
Activitats complementàries
Inclouen:
- Guàrdies i vigilàncies de pati.
- Un període setmanal per a l’atenció a les famílies (mares, pares o tutors legals de l’alumnat).
- Un període setmanal de reunió de coordinació d’àmbits o departaments de coordinació didàctica i de família professional. Les reunions dels departaments del mateix àmbit s’haurien de situar preferentment a la mateixa franja horària per afavorir la coordinació.
- Un període setmanal de reunió dels equips docents, d’acord amb l’organització i el calendari previst a la PGA.
- Els períodes que s’hagin de dedicar a les reunions de tutors.
- Participació en les reunions de la Comissió de Coordinació Pedagògica (CCP) i altres espais de coordinació de les diferents mesures previstes al projecte educatiu de centre, incloses les definides a l’article 10 del Decret 4/2023, de 13 de febrer.
- Coordinació i manteniment dels espais específics, com ara laboratoris, aules de tecnologia, aules d’informàtica, tallers de formació professional, biblioteca, instal·lacions esportives, aules de projecte de centre i altres previstes a les normes d’organització, funcionament i convivència.
- Participació en la formació en centres.
- Desenvolupament dels programes EOIES i PE, en els períodes complementaris assignats.
Mitja jornada i reducció d'un terç de jornada
| Períodes lectius |
Períodes complementaris |
Permanència al centre |
|
| Reducció d'un terç de jornada | 12 | 6 | 19 períodes |
| Mitja jornada | 9 | 4,5 | 13,5 períodes |
- Els horaris de mitja jornada han de ser el més compactes possibles, tret que la plaça es generi una vegada hagi començat el curs.
- És convenient que no s’assigni una tutoria als docents amb mitja jornada.
Es pot augmentar un període lectiu amb la corresponent compensació (CHL):
| Períodes lectius |
Períodes complementaris |
Permanència al centre |
|
| Reducció d'un terç de jornada | 13 | 4 | 17 períodes |
| Mitja jornada | 10 | 2,5 | 12,5 períodes |
Docents dels CIFP
Es regeixen per les mateixes instruccions que el personal docent dels centres de secundària.
Els representants dels docents del centre al consell social han de tenir assignat un període complementari setmanal a compte de les reunions del consell i de les seves comissions.
Docents dels CEPA
Es regeixen per les mateixes instruccions que el personal docent dels centres de secundària.
Docents dels EOI
Es regeixen per les mateixes instruccions que el personal docent dels centres de secundària, amb algunes peculiaritats:
Períodes lectius de docència directa
- Classes a grups oficials de modalitat presencial: 4,5 períodes lectius setmanals per grup.
- Classes a grups oficials de modalitat semipresencial: 2,5 períodes lectius setmanals per grup.
- Cursos d’anglès per a docents: 4,5 períodes lectius setmanals per grup o 2,5 períodes en el cas dels grups semipresencials.
- Cursos específics quadrimestrals: 4,5 períodes lectius setmanals per grup.
Altres períodes lectius
- Quan un professor, excepcionalment, tingui dret a més d’una reducció per les funcions assumides,d’acord amb els criteris establerts, impartirà l’horari lectiu amb major reducció horària, o sumarà les reduccions horàries, sempre que aquestes no suposin més de 6 hores per docent (a excepció dels membres de l’equip directiu).
Períodes complementaris
S’han de prioritzar els derivats de les necessitats organitzatives del centre inclosos a la programació general anual (PGA), entre els quals hi ha d’haver:
- 1 període setmanal de reunió de departament.
- 1 període setmanal d’atenció a l’alumnat.
- Els períodes que s’hagin de dedicar a l’atenció a la biblioteca o l’aula multimèdia.
- Hores de col·laboració amb el cap del departament per a l’elaboració de material didàctic o de proves.
- Qualsevol altra activitat que la direcció del centre cregui oportuna, segons els criteris establerts al Reglament d’organització, funcionament i convivència, com ara la dedicació als projectes del centre.
- Tasques relacionades amb la col·laboració de revisió i validació de les proves unificades de certificació, que habitualment es duen a terme en el segon i tercer trimestre del curs pel professorat de cada idioma disponible segons els criteris establerts a la Resolució del director general de Direcció General de Planificació i Gestió Educatives per la qual es dicten instruccions per a l'elaboració de les proves de certificació unificades per a l'alumnat oficial i lliure de les escoles oficials d'idiomes de les Illes Balears, que són revisades i actualitzades cada any al mes de setembre.
Docents de les escoles d'art
Es regeixen per les mateixes instruccions que el personal docent dels centres de secundària.
Docents dels conservatoris professionals de música i dansa
Es regeixen per les mateixes instruccions que el personal docent dels centres de secundària, amb algunes peculiaritats:
- Excepcionalment, per tal que els horaris dels alumnes siguin al més compactes possibles, el nombre màxim i mínim de períodes lectius diaris es pot modificar, sempre que es respecti el mínim diari d’hores de permanència al centre, que és de 4 hores.
- Les sessions són de 60 minuts.
- La permanència setmanal al centre del professorat és de 25 hores. A més a més, s’han de tenir en compte 4 hores setmanals dedicades a sessions d’avaluació, reunions de claustre i reunions de coordinació pedagògica interdepartamentals en el centre degudament programades el mateix dia i franja horària, si bé no
sotmeses a un horari fix
Activitats complementàries
Les hores complementàries dels docents s’han de destinar a les activitats següents
Docents a jornada completa:
- 1 o 2 hores dedicades a reunions de departament.
- 2 hores dedicades a tutoria (reunions de tutors, tasques de tutor o d’atenció a l’alumnat i als pares, mares o tutors legals i a la resta de professorat).
- La resta d’ hores de permanència fins arribar a les 25 s’han de dedicar a:
- L’assaig i la participació en concerts, recitals o altres espectacles musicals i/o de dansa del centre.
- La composició o realització d’arranjaments d’obres per a concerts del centre.
- La investigació musicològica, pedagògica o en projectes de millora de la qualitat educativa del centre.
- L’atenció i cura de l’alumnat al centre.
Docents amb dos terços de jornada:
- Amb 12 hores lectives: 4,5 hores de permanència, entre les quals hi ha d’haver:
- 1 hora de reunió de departament
- 2 hores de tutoria
- Amb 12,5 hores lectives: 4 hores de permanència, entre les quals hi ha d’haver:
- 1 hora de reunió de departament
- 2 hores de tutoria
- 0,5 hora CHL.
Docents amb mitja jornada:
- Amb 9 hores lectives: 3,5 hores de permanència, entre les quals hi ha d’haver:
- 1 hora de reunió de departament
- 1 hora de tutoria
- Amb 9,5 hores lectives: 3 hores de permanència, entre les quals hi ha d’haver:
- 1 hora de reunió de departament,
- 1 hora de tutoria
- 0,5 hores CHL
- Amb 10 hores lectives, 2,5 hores de permanència, que han de ser:
- 1 hora de reunió de departament
- 1 hora de tutoria
- 0,5 hores CHL
Pianistaes i guitarristes acompanyants
En no tenir alumnes assignats al seu càrrec, substituiran les hores de tutoria per hores dedicades a tasques del
departament corresponent o permanència. L’equip directiu d’acord amb els caps de departaments els assignarà les tasques corresponents.
Majors de 55 anys
Les persones majors de 55 anys es poden acollir a:
- Reducció de mitja jornada (amb reducció proporcional de les retribucions).
- Substitució de períodes lectius per altres activiats i/o reducció de períodes complementaris.
Substitució de períodes lectius i complementaris
S'ha de combinar entre la substitució de fins a 3 períodes lectius per altres activitats i/o la reducció de fins a 3 períodes complementaris (CHL).
Sempre que sigui possible s'ha de respectar la preferència del docent.
| Substitució de períodes lectius per altres activitats | CHL | Permanència al centre |
| 3 | - | 29 períodes |
| 2 | 1 | 28 períodes |
| 1 | 2 | 27 períodes |
| - | 3 | 26 períodes |












