A la Mesa sectorial d'avui, 13 de març, s'ha ratificat l'Acord Marc, que ha comptat amb el suport de tots els sindicats de la Mesa.
Enquesta a l'afiliació
UN 77% DE L'AFILIACIÓ D'ENS. PÚBLIC DE L'STEI A FAVOR DE L'ACORD DE MILLORA
Aquest acord, en cap cas, no tanca la reivindicació d’altres mesures necessàries per a la millora de l’escola pública.
Primer de tot, moltíssimes gràcies per participar en l'enquesta de votació a l'Acord Marc. L'STEI Intersindical no podia prendre cap decisió sense consultar l'afiliació.
Un 77 % de l’afiliació d’ensenyament públic de l’STEI Intersindical que ha participat a l’enquesta ha manifestat el seu vot favorable a la signatura de l’acord de millora que la Conselleria d’Educació va presentar als sindicats el passat 27 de febrer a la Mesa Sectorial d’Educació.
Un 11% ha votat no, ja que hi estan en desacord.
I un 12% ha manifestat que no saben si s'ha de signar o no.
A hores d'ara, la Conselleria ens ha convocat a la sessió extraordinària de la Mesa Sectorial d’Educació, que tendrà lloc dilluns 13 de març de 2023, amb l’ordre del dia següent:
- Punt únic: ratificació de l’Acord Marc.
Aquesta acord ha estat fruit d’intenses negociacions al llarg del mes de febrer, gràcies a la pressió i l’anunci de concentracions a les quatre illes per part de les Juntes de Personal.
L’acord recull un total de trenta-quatre punts amb qüestions tan importants com la carrera professional docent, la rebaixa de l’horari lectiu a tots els cossos docents i la reducció de ràtios, un pla d'infraestructures lligat a la reducció de ràtios o un pla de reducció de la burocràcia. Tot i així, hi ha qüestions pendents de resoldre que s’han de negociar al llarg de la propera legislatura.
El sindicat considera que aquest acord hauria d’haver arribat molt abans.
També posa de manifest que el Govern sorgit de les eleccions autonòmiques del proper mes de maig té la responsabilitat de tirar endavant totes les mesures per a la millora de l’ensenyament públic; així com també la necessitat de disposar d’un bon finançament autonòmic, avui dia del tot insuficient, per poder fer front a la manca d’infraestructures i la dotació de més personal.
Anàlisi de la proposta
Carrera professional
És un nou complement específic que inclou:
- Part consolidable, per a tot el personal docent.
- Part no consolidable, per a reconèixer la realització de determinades funcions (pendents de concretar).
- Augment de complement per a equips directius.
Part consolidable
- Compatible amb els sexennis.
- Requereix d'una avaluació favorable que s'ha de sol·licitar, quan es convoqui el procediment.
- El model d'avaluació es desenvoluparà al 2023.
- El primer tram es començarà a pagar, sense necessitat d'avaluació.
- Es poden assolir fins a tres trams:
- 1r tram: 6 anys d'antiguitat
- 2n tram: 12 anys d'antiguitat
- 3r tram: 18 anys d'antiguitat
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
1r tram
|
1r tram
|
2r tram
|
2r tram
|
3r tram
|
3r tram
|
|
|
Part no consolidable
- Pendent de negociar les funcions reconegudes. Podrien ser: coordinacions de cicle, coordinacions de normalització lingüística...
- A partir de setembre de 2024.
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Centres amb menys de 16 unitats: 360 €/any | Centres amb menys de 16 unitats: 480 €/any |
Centres amb setze unitats o més: 720 €/any | Centres amb setze unitats o més: 720 €/any |
Equips directius
- Vinculat a la presentació de projecte i a la selecció, així com a una avaluació positiva per a la renovació.
- A partir de setembre de 2024.
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Director/a: +20% | Director/a: +30% |
Cap d'estudis, secretari/a, cap d'estudis adjunt/a: +40% | Cap d'estudis, secretari/a, cap d'estudis adjunt/a: +50% |
Cos d'inspectors
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Cap proposta | A negociar l'aplicació de la carrera professional al cos d'inspectors |
Reducció de les hores lectives
Cos de mestres
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Increment progressiu, en 4 anys, de la quota dels CEIP, per a reduir la jornada lectiva. Es preveu arribar, com a molt, a les 24 hores lectives. |
2023-24
2024-25
|
Resta de cossos
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
18 h lectives en dos cursos |
2023-24
2024-25
|
Ràtios
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
En 4 anys
|
En 4 anys
|
2023-27. Vinculat al pla d’infraestructures. Reducció d’un 10% a tots els centres:
2026: Negociació per arribar al 20% a tots els centres:
Quan per raons de manca de disponibilitat d’espais no sigui possible arribar a les ràtios establertes, es dotarà de professorat addicional a cada grup afectat. |
|
La comissió prevista en aquest acord ha de fer un seguiment durant el segon trimestre de cada curs escolar en relació a la situació de les ràtios als centres educatius. |
Infraestructures
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Elaboració del Pla d'infraestructures 2023-27 Rendició de comptes del Pla d'infraestructures 2016-2023 |
El pla haurà de tenir en compte, entre d’altres aspectes, l’objectiu de reducció de les ràtios |
Pla de climatització de centres | Inici de l'elaboració, el 2023. S'ha de finalitzar abans del final del curs 2023-24 |
Retribucions, fons social
Proposta inicial |
Proposta definitiva - 28 de febrer |
Increment de les retribucions | |
Increment retributiu per als anys 2023 i 2024 en base a les negociacions que es duguin a terme a la Mesa de l’empleat públic | Sense canvis |
Supressió incompatibilitat cap de departament - tutories | |
Sense especificar data | Curs 2023-24 |
Tutories | |
Cap proposta | Negociar, a partir del curs 23-24, la millora de les condicions de les tutories |
Fons social | |
|
|
Condicions sociolaborals
Proposta inicial |
Proposta definitiva - 28 de febrer |
Plantilles | |
Consolidació de les 2508 places creades des de 2016 i millora progressiva de les plantilles | ... i negociació anual de les ofertes d’ocupació |
Oposicions | |
Oposicions fins al 2027 |
Compromís d'oposicions per illes a partir de 2024 |
Eivissa i Formentera | |
Cap proposta | Revisió i negociació de les places de difícil exercici per incloure les places dels centres amb poca estabilitat d’Eivissa i Formentera. |
Grups de substitucions exprés | |
Només a Eivissa i Formentera | A totes les illes |
Llicències per estudis | |
Recuperació i megociació | Curs 2023-24 |
Mitges jornades |
|
Nova reducció de mitja jornada, sense necessitat d'al·legar motiu, sempre que sigui possible | ...sempre que es pugui proveir la substitució |
Majors de 55 anys | |
Cap proposta | 2024-25: Garantir que també el personal interí es pugui acollir a les reduccions de 3 h lectives |
Maternitat i paternitat | |
Cap proposta |
Negociació el 2023-24 per poder gaudir els permisos a mitja jornada. |
Any sabàtic | |
Any sabàtic retribuït, amb la minoració d’un percentatge de les percepcions retributives en els 4 anys anteriors. | Regulació el curs 2023-24 |
Malalties professionals | |
Grup de treball per revisar el catàleg de malalties professionals | Durant el curs 2023-24 |
Assumptes propis | |
Assumptes propis no retribuïts també per al personal funcionari en pràctiques i interí |
Regulació durant el curs 2023-24 |
Jornada laboral de 35 h |
|
Jornada laboral de 35 h (actualment és de 37,5 h). Inclourà, entre d'altres:
|
Revisió i nova regulació durant el curs 23-24 |
Pla d’estabilitat |
|
Cap proposta | Pla viable d'estabilització del personal docent interí |
Formació professional
Proposta inicial | Proposta definitiva - 28 de febrer |
Convocatòria de la integració al grup A1 | Finalització de la integració el curs 2023-24 |
Creació d’un complement per assimilar les condicions d’FP a secundària | |
Replantejament de la situació de les persones amb àmplia experiència que han quedat sense feina. |
Polítiques educatives
Proposta inicial |
Proposta definitiva - 28 de febrer |
Personal auxiliar administratiu | |
Consolidació de les places d’auxiliar administratiu. | Consolidació i dotació |
Formació | |
Formació específica per especialitats i de didàctica de les distintes àrees. | Sense canvis |
Competència digital | |
Negociació procediment, formació i equivalències competència digital | Sense canvis |
Llengua catalana | |
Cap proposta |
Pla de xoc per a promoure un per a promoure un major ús de la llengua catalana als centres educatius |
Protocol d'agressions als docents | |
Sense determinar data | En el termini d'un any |
Pla d’igualtat | |
Sense determinar data | En el termini de dos anys |
Burocràcia i LOMLOE | |
Cap proposta | Pla de simplificació burocràtica Simplificació del procediment avaluació per a reduir la càrrega de treball Durant el curs 2023-24 |
Qüestions pendents
Arriba tard, 4 anys tard. Ha costat molt aconseguir que la Conselleria es posi a negociar. La proposta definitiva que ens ha fet millora, i molt, la primera del passat octubre, tot i que, per descomptat, encara hi ha moltes coses per les quals caldrà seguir lluitant. Entre d'altres
- Indemnització insularitat: tot i que és una qüestió estatal i, per tant, l'Administració autonòmica no hi té compètències, com que és un problema prou greu, especialment a illes com Eivissa i Formentera, s'ha inclòs una clàusula per renegociar el fons social i, així, incloure un possible ajut per habitatge.
- Ampliació dels permisos de maternitat i paternitat.
- Recuperació del 100% de l'estiu per a interins. Tot i que econòmicament, l'actual normativa en molts en casos quasi empata pel que fa les retribucions (i en alguns casos, fins i tot la millora, especialment per a les substitucions de curta durada que acaben dia 30), és cert que els punts de les llistes d'interins no hi estan inclosos com abans.
- Fons social per viduitat i orfandat.
- Compensació horària lectiva i/o complementària per docència a un nombre elevat d'alumnes, per un nombre elevat de grups i/o per un nombre elevat d’assignatures.
- Recuperació del mes d'agost en cas de baixa.
- Augment de la quota del professorat de suport.