COS DE SECUNDÀRIA
0590061 - ECONOMIA
Ordre d'1 de febrer de 1996 i suplement
- Objecte de l’economia. Economia i economia política. Economia i altres ciències socials: relacions i aportacions recíproques.
- Els mètodes en economia. Economia positiva i normativa. Els judicis de valor en economia. Les discrepàncies entre els economistes: conseqüències per a l’ensenyament de l’economia.
- Les tècniques i els procediments en economia. Els models en economia. Variables econòmiques: tipus de variables. Els nombres índex.
- Evolució del pensament econòmic. L’economia clàssica. La crítica marxista. L’economia neoclàssica.
- L’institucionalisme. El keynesianisme. El monetarisme. Tendències i perspectives del pensament econòmic actual.
- La base humana de l’activitat econòmica. El concepte de necessitat. Necessitat i context social. Els béns econòmics.
- El desenvolupament de l’activitat econòmica: els factors productius. La frontera de possibilitats de producció. Cost d’oportunitat. Progrés tècnic i excedent econòmic. L’acumulació de capital.
- Els problemes econòmics bàsics. Maneres d’adoptar les decisions econòmiques: la tradició, el mercat, l’autoritat. Les formes d’organització de l’activitat econòmica. Els sistemes econòmics.
- Divisió del treball i especialització. Interdependència econòmica i instruments de coordinació. Sectors econòmics i interdependència sectorial.
- Del canvi i l’economia de subsistència als diners i el mercat. El mecanisme de mercat. La demanda, l’oferta i l’equilibri. Mercat i assignació de recursos.
- Teoria de la demanda i de la utilitat. El comportament del consumidor. Efecte renda i efecte substitució.
- La funció de producció. Corbes isoquantes i isocosts. Funció de producció homogènia. La llei de rendiments decreixents.
- Els costs de producció a curt i a llarg termini. Economies i diseconomies d’escala. Relació entre corbes de cost a curt i a llarg termini: dimensió òptima.
- Els supòsits de la competència perfecta. Les formes de la competència. El funcionament del mercat de competència perfecta.
- La competència imperfecta i la concentració de capitals. Origen i característiques del monopoli. El funcionament del mercat monopolístic. La regulació del monopoli.
- L’oligopoli. Col·lusió i competència a l’oligopoli. La competència monopolística. Diferenciació del producte, política de marques i publicitat.
- Desequilibris i limitacions de l’economia de mercat. Els béns públics. Les externalitats. Racionalitat i òptims paretians. Eficiència versus equitat.
- La intervenció de l’Estat en economia: justificació i funcions. Mitjans i instruments.
- La distribució de la renda. La teoria marginal de la distribució: crítiques. Les polítiques de distribució.
- Els fluxos de rendes a l’economia. La comptabilitat nacional. El producte nacional i el seu mesurament. La renda nacional i altres magnituds derivades. Magnituds macroeconòmiques i política econòmica.
- La demanda agregada. Consum, estalvi i inversió. L’efecte multiplicador de la inversió. L’oferta agregada.
- El sector públic i la política fiscal. Els ingressos i les despeses del sector públic. El finançament del dèficit públic i la política fiscal.
- Finançament de l’economia. L’evolució dels diners fins als nostres dies. Els bancs i la creació de diners. Finançament i intermediaris financers.
- El Banc Central i la política monetària. El control de l’oferta monetària. Objectius i instruments de política monetària.
- El comerç internacional: factors explicatius. El principi de l’avantatge comparatiu. La polèmica lliure canvi / proteccionisme i les mesures proteccionistes. La balança de pagaments: estructura i saldos.
- Els pagaments internacionals i el mercat de divises. Els sistemes de tipus de canvi. El sistema monetari internacional. El sistema monetari europeu.
- Creixement i desenvolupament econòmic. Els factors del creixement. Teories explicatives del creixement econòmic. Creixement i subdesenvolupament econòmic.
- Els límits al creixement econòmic. Consideració econòmica del medi ambient. El desenvolupament sostenible.
- Els cicles econòmics. Teories explicatives. La inversió i el cicle econòmic. Les polítiques estabilitzadores.
- La inflació: naturalesa, classes i efectes. Les teories sobre la inflació. Les polítiques antiinflacionistes.
- La naturalesa especial del mercat de treball. Les teories sobre l’atur. Les polítiques d’ocupació.
- Noves tecnologies, ocupació i qualificació. Noves tecnologies i producció en la indústria i els serveis. Canvi tècnic, ocupació i estructura de les ocupacions.
- Crisi econòmica i desajustaments en el mercat de treball. L’economia submergida. Sistema productiu, sindicalisme i negociació col·lectiva.
- La cooperació econòmica internacional. La integració econòmica a la Unió Europea: antecedents, situació actual i perspectives.
- Producció i consum. La societat de consum. La transformació dels models de consum i el comportament del consumidor. Tendències en el consum. La protecció dels consumidors.
- Economia del benestar. Pobresa, igualtat i eficiència. Orígens i evolució de l’estat del benestar. De l’economia del benestar a la societat del benestar.
- Qualitat de vida i indicadors. L’enfocament sistèmic de la qualitat de vida. Requisits teòrics dels indicadors. La mesura del canvi en la qualitat de vida. Cap a un índex global de qualitat de vida.
- Evolució dels conceptes d’empresa i empresari. Funcions i objectius de l’empresa. Classes d’empresa. L’empresa com a sistema en interrelació amb el seu entorn. Els subsistemes de l’empresa.
- El problema de la fixació dels objectius a l’empresa. Diverses concepcions dels objectius de l’empresa. La concepció clàssica. La direcció davant els objectius. La teoria de l’organització en els objectius de l’empresa. Un projecte d’objectius per a l’empresa.
- La decisió de localització de l’empresa. Models mecànics de localització. La localització en funció dels costs i els rendiments totals. Localització i economies d’aglomeració.
- Dimensió de l’empresa. Aspectes de la dimensió. Dimensió òptima. Dimensió i ocupació.
- El sistema de producció a l’empresa. Classes de processos productius. La productivitat i la mesura de la productivitat. La millora de la productivitat a curt, a mitjà i a llarg termini. Productivitat i qualitat.
- Els costs a l’empresa. Estructura de costs. Anàlisi del punt de cobertura. El procés de formació del cost i les etapes que té.
- El procés de planificació i programació de la producció: en sèrie, per encàrrec i per unitat. Nous mètodes de planificació de la producció. Desenvolupament i control de la producció.
- El màrqueting: naturalesa i evolució. Investigació de mercats. Segmentació de mercats.
- Política de producte. Classes de productes. El cicle de vida. La creació i l’eliminació de productes. La distribució. Canals de distribució: naturalesa i funcions. Els intermediaris. Selecció de canals.
- La política de comunicació. Estratègies i instruments de promoció. La publicitat. Els mitjans publicitaris. El pla de mitjans.
- La política de preus. Etapes i mètodes de fixació de preus. Planificació, organització i control de l’estratègia de màrqueting.
- Concepte i classes d’inversió a l’empresa. Dimensions de la inversió: tecnològica, financera i econòmica. Criteris d’anàlisi i selecció d’inversions.
- Risc, inflació i imposts en les decisions d’inversió. Models de programació d’inversions.
- El finançament a l’empresa. El període de maduració i el fons de maniobra. El finançament extern a curt, a mitjà i a llarg termini.
- El finançament intern: concepte i classes. Avantatges i inconvenients de l’autofinançament. L’amortització: significat i funció financera. Provisions. Reserves.
- El cost del capital. El cost de les diferents fonts de finançament. El cost del capital mitjà ponderat.
- L’estructura financera òptima de l’empresa. La tesi tradicional. La tesi de Modigliani-Miller. La política de dividends òptima.
- Sistemes de capitalització. Equivalència financera. Les rendes: concepte i classes. Actualització i capitalització de rendes.
- Préstecs: mètodes d’amortització. Emprèstits comercials: mètodes d’amortització. Usdefruit i nua propietat.
- El procés de presa de decisions a l’empresa. Tipus de decisions. La consideració de la incertesa i el risc. Les decisions en sistemes oberts.
- La planificació a l’empresa. Elements i etapes del procés de planificació. El control en la planificació. Tècniques de control. Sistemes integrats de planificació i control.
- L’empresa com a organització i institució. Teories clàssiques de l’organització de l’empresa. Escola de Relacions Humanes i enfocaments del factor humà. Teoria de la contingència i l’empresa com a sistema social. La teoria contractual de l’empresa.
- Les estructures formals i informals a les organitzacions. Les relacions a l’organització. La dinàmica dels grups a les organitzacions. Conflicte, canvi i desenvolupament a les organitzacions.
- Lideratge i estils de direcció. Enfocaments tradicionals del lideratge. Models contingents de la direcció. Delegació i descentralització.
- Cultura i imatge de l’empresa. L’estil Z. Tècniques de recerca sobre cultura i imatge de l’empresa. Cultura i ètica a les organitzacions empresarials.
- La comunicació a l’empresa. Informació i comunicació. Les xarxes i les estructures de comunicació a l’empresa. Elements per a una estratègia de les comunicacions a l’empresa.
- Clima de l’empresa i motivació. Motivació i satisfacció a la feina. Tipologia de les motivacions. Valors, actituds i satisfacció a la feina.
- Evolució de les relacions entre propietat i control a l’empresa. La tecnoestructura. L’empresa integrada. Les relacions entre propietat i poder a l’empresa integrada.
- Anàlisi comptable i informació econòmica. Estats comptables. Legislació mercantil i Pla General de Comptabilitat. Els comptes anuals en el Pla General de Comptabilitat.
- El patrimoni: components i valoració comptable. Valoració econòmica d’actius i empreses.
- Anàlisi d’estats comptables: objectius, instruments i metodologia. Anàlisi de l’estructura del balanç. Anàlisi econòmica: ràtios d’eficiència i productivitat. Anàlisi financera: rendibilitat dels capitals invertits; risc i costs financers.
- Balanç social de l’empresa. Les finalitats de l’empresa: el balanç com a auditoria social. El balanç social com a instrument de gestió: dificultats i aportacions estratègiques i metodològiques.
- Possibles concepcions d’un curs bàsic i introductori d’economia al batxillerat. L’aproximació raonada a les qüestions econòmiques com a metodologia didàctica en economia. Mètodes expositius i d’indagació en l’ensenyament de l’economia.
- Disseny i desenvolupament d’un projecte empresarial. El projecte empresarial com a metodologia didàctica en l’ensenyament d’economia i organització d’empreses