La reforma Wert suposa un intent de retorn del sistema educatiu al passat franquista

La reforma Wert suposa un intent de retorn del sistema educatiu
al passat centralista i espanyolista propi del franquisme

Menys professorat, més adoctrinament ideològic i més segregació de l’alumnat són les claus de la reforma educativa que es proposa tirar endavant el ministre d’Educació, segons l’avanç que n’hem conegut aquests dies.

/cat/images/stories/General/ministeri.jpgRetall de premsa: Té el PP interès per la qualitat de l'educació?

Avantprojecte de Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa

El ministre Wert es proposa dur a terme una reforma educativa que, d’una banda, suposarà la legitimació d’una política de retallades d’inspiració neoliberal i, de l’altra, la reinstauració d’un model ideològic d’escola esbiaixat, classista i segregador.

El ministre Wert pretén una reforma sense el necessari debat democràtic i la cerca del consens amb la comunitat educativa i les seves organitzacions representatives.

La reforma es proposa retallar les competències de les comunitats autònomes en matèria educativa augmentant el percentatge dels continguts mínims que fixa l’Estat en tots els trams educatius. En el nostre cas suposaria passar del 55% al 65% del currículum que marcaria el MEC. Aquest nou disseny va en la línia recentralitzadora de l’Estat que promouen certs grups, prenent com a excusa la crisi econòmica.

El sistema educatiu es posaria al servei de les necessitats de l’empresa en promoure la segregació primerenca de l’alumnat amb la introducció d’itineraris en funció del seu rendiment acadèmic, i no de les necessitats de l’alumnat com a persones i ciutadans. El sindicat ha defensat sempre un model d’escola que prioritzi la realització del projecte vital de les persones i de la comunitat en què viuen, i no de les urgències canviants i capricioses d’un mercat de treball condicionat per la necessitat d’un benefici ràpid de la classe empresarial. La reintroducció de la revàlida i d’altres sistemes de selecció i classificació de l’alumnat i els centres sense tenir en compte les condicions socioeconòmiques del seu entorn ni la singularitat individual ni les aspiracions de les persones convertirien l’ensenyament en una pràctica de selecció de personal controlada per les empreses.

La creació de l’assignatura d’Educació cívica i constitucional, que treu de l’Educació per la Ciutadania els continguts més tolerants i progressius, suposa una aposta pel control ideològic del sistema sota els postulats més conservadors i confessionals. Per a STEI Intersindical l’escola ha de contribuir a la visualització i l’acceptació de les diferents maneres de viure i de cercar la felicitat pròpia dels i les ciutadanes, i no a instruir en les pautes de conducta inspirades en els estrets punts de vista d’una determinada ideologia conservadora. En aquest sentit, el Sindicat s’oposa a la intenció de la reforma de legitimar les subvencions públiques a escoles privades que segreguen en funció del sexe.

L’STEI Intersindical rebutja la proposta de reducció del pes curricular de les matèries de tecnologia, música i plàstica i per la manca de veritables mesures per fer front al fracàs escolar consensuades amb les organitzacions representatives de la comunitat educativa. No compartim la política dictada pel MEC, i secundada per les autonomies governades pel partit popular, que ha comportat una forta retallada en el pressuposts d’educació, ha anat en la línia de trencar el model d’escola inclusiva i el dret a la igualtat d’oportunitats.

La reforma serà lesiva també per a les condicions de treball dels i les professores ja que transvasa el concepte de mobilitat forçosa de la reforma laboral a l’ensenyament. El professorat, segons les intencions de Wert, perdria el dret a la seua plaça i se’l podria obligar a impartir ensenyaments diferents en el propi centre, en diferents etapes o en un centre diferent “por necesidades de servicio o funcionales”. Això, sumat a la minva en les retribucions (més d’un 20% del poder adquisitiu des de maig 2010), l’augment de les ràtios i l’acomiadament de personal interí (hores d’ara uns 550, que suposa una minva del 5% de la plantilla del curs anterior i que ha afectat més intensament a secundària), incideix en la precarització de la tasca docent. Pot suposar, encara més, una reducció de plantilla el curs vinent l’aprovació d’aquest avantprojecte de llei.


El ministre Wert pretén tot això, sense el necessari debat democràtic i la cerca del consens amb la comunitat educativa i la representació legítima dels treballadors i treballadores de l’ensenyament, els partits polítics i les comunitats autònomes. L’STEI Intersindical s’oposarà a aquest projecte i en promourà la discussió en els centres de treball. Així mateix, animarà la comunitat educativa a mobilitzar-se per impedir que s’aprovi i s’implanti en els centres educatius de les Illes Balears, i a proposar una reforma educativa que tingui com a objectiu un sistema educatiu emancipador, igualitari, respectuós amb les diferències individuals, socials i de sexe, gratuït i en català.