L'STEI-i assisteix a la presentació del document de bases per al Pacte per l'Educació

 L'STEI-i creu en la necessitat d'un pacte social i polític per l'educació que doni estabilitat al sistema educatiu perquè no estigui sotmès a canvis cada vegada que canvia el partit polític del govern.

Per a l'STEI-i és important que el que es diu de paraula, per part del president del govern i del conseller d'educació, "l'educació per a nosaltres és una primera preocupació", es vegi reflectit en accions concretes i acompanyades d'un pressupost que deixi ben clar com és d'important per a ells, i per al conjunt del govern, el seu compromís amb l'educació de les illes Balears.

Des del nostre sindicat demanam coherència entre les paraules, els fets i les actuacions davant la societat de les illes, davant els mitjans de comunicació, davant la comunitat educativa i al Parlament i als Consells de Govern amb les accions fetes realment.

No es pot voler parlar de pacte educatiu durant el 2012 i reduir les partides pressupostades ordinàries dels centres públics entre un 25% i un 37%. O disminuir el nombre de professorat dels centres i no cobrir les substitucions, la qual cosa fa que sigui molt difícil donar l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives i de suport. No es deu voler fer un pacte per l'educació quan no es convoquen ajudes per a les associacions de pares i mares que gestionen activitats i menjadors escolars, o que no es paguin les escoles matineres, el transport escolar, les ajudes per llibres de text, o que, tot i que el pressupost global de la comunitat autònoma enguany ha pujat, el pressupost destinat a educació baixi.

Resoldre un alt índex de fracàs escolar que any rere any puja, com ens ho confirma l'Anuari per l'educació que elabora la Universitat de les Illes Balears, no s'arregla baixant el professorat a les aules, baixant el pressupost i augmentant les ràtios d'alumnes per aula, no augmentant el nombre d'orientadors als centres per tal de detectar els possibles problemes d'aprenentatge de l'alumnat en les darreres etapes de primària i les primeres de secundària. Tampoc no es soluciona amb una pseudo autonomia de centres i amb la implantació d'unes directives semi professionalitzades que funcionin semblant a les dels centres privats concertats i no estimuli la feina en equip del professorat i el paper dels claustres i dels consells escolars dels centres.

Serà bo que també parlem dins el pacte del model lingüístic i del paper tan important que juga l'escola en la normalització lingüística del català. La llengua pròpia de les illes Balears ha d'ocupar el lloc que li correspon dins l'escola, dins l'administració pública, als mitjans de comunicació i a la societat en general. Pensam que és responsabilitat dels polítics que ens governen preservar aquest patrimoni nacional, cultural i lingüístic també des de l'escola.

Ens sembla poc coherent també parlar de Pacte per l'Educació quan al Govern de l'Estat s'està parlant de canvis importants en el sistema educatiu, tres anys de batxiller, assignatures diferents, canvis en Educació per a la ciutadania... Estam regits per una llei orgànica que en un tant per cent molt important ens afecta directament.

Tenim quasi un any per endavant per acostar posicions i continguts del pacte. Pressupost, pla de millora per a l'ensenyament públic, revisió conveni treballadors de l'escola concertada, llengua catalana com a llengua vehicular, millora de l'èxit escolar, més infraestructures, elaboració i publicació del mapa escolar, dignificació de la funció docent, participació pares i mares, alumnes i claustres de professorat en la vida dels centres, projectes d'innovació, impuls al veritable aprenentatge d'una llengua estrangera, democràcia participativa als centres educatius, currículums oberts, innovadors i propis, impuls de la feina en equip del professorat i del paper que han d'assolir els claustres i els consells escolars dels centres.