A vuit dies de la vaga convocada per al 18 de juny, l'STEI Intersindical ha explicat als mitjans de comunicació la campanya per la consolidació del personal interí en abús de termporalitat.
En la roda de premsa hi han participat Mateu Moyà, d'Administració Autonòmica, Catalina Salom, de Sanitat, Miquel Gelabert, secretari general, Maria Antònia Ramis, d'Administració Local, i Lluís Segura, d'Ensenyament Públic.
L'STEI Intersindical ha explicat la realitat d'entre 10.000 i 15.000 persones que fan feina a les diferents administracions i al sector públic instrumental de les Illes Balears i que es troben en abús de temporalitat. Ha relatat com les sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i les directives comunitàries obliguen l'estat espanyol a posar punt a aquesta situació.
L'opció del sindicat per consolidar aquest personal (en abús de temporalitat segons reconeix la justícia) és optar per aplicar els articles 61.6 i 61.7 de l'EBEP, que permeten convocar procediments selectius pel sistema de concurs, amb una valoració preferent de l'experiència al lloc de feina.
En aquest podcast podeu sentir una entrevista al secretari general de l'STEI Intersindical, Miquel Gelabert, en què desenvolupa els arguments del sindicat.
Argumentari
En les darreres dècades, la precarietat laboral s'ha generalitzat al mercat laboral espanyol, i les administracions públiques també hi han contribuït, mitjançant la contractació temporal. Les administracions públiques utilitzen la contractació de personal eventual, interí o temporal per cobrir vacants permanents i estructurals. Això suposa un frau de llei en la contractació o el nomenament de personal empleat públic.
En els darrers mesos, arran de la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del 19 de març de 2020, el personal temporal i interí de les administracions ha vist reconegut el que fa anys que denuncia l’STEI Intersindical: les administracions públiques han abusat de la contractació i els nomenaments temporals.
Des del sindicat posam de manifest el compromís del personal empleat públic que, més enllà de tenir una vinculació temporal, presta els serveis públics amb una professionalitat absoluta i voluntat de servei públic a la ciutadania.
L'esmentada sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, sobre la base de la Directiva UE 1999/70 i la seva clàusula 5a, reconeix que hi ha hagut abús de treball temporal en la contractació de personal interí i temporal en el sector públic. Adverteix que ni els actuals processos selectius de lliure concurrència, ni la transformació del personal temporal o interí en "indefinit no fix" són la solució, perquè cap d'aquestes mesures garanteix la protecció del personal que ha patit abús de contractació o nomenament temporal. Per tant, també deixa clar que els processos d'estabilització derivats dels dos acords estatals de 2017 i 2018 (signats per CCOO, UGT i CSIF) no són una sanció per l’abús de contractació temporal.
En l’àmbit legislatiu, s’han presentat diferents iniciatives parlamentàries, tant al Congrés dels Diputats i com al Senat com en alguns parlaments autonòmics (Catalunya, País Basc, Canàries, Illes Balears...). En algunes s'insta a emprendre accions normatives per promoure la consolidació d'aquests empleats públics contractats o nomenats en frau de llei.
El problema no és el contingut de l’EBEP, ans el contrari. Si s’hagués complit el que estableix la norma bàsica de l’empleat públic, no hauríem generat aquestes taxes de temporalitat desmesurades a les administracions públiques. El problema l’han generat les lleis anuals de pressuposts generals de l’estat, que han interferit en l’EBEP amb les taxes de reposició i en les ofertes d’ocupació pública. Aquestes lleis anuals no han permès aplicar l’article 10.4 de l’EBEP, que determina que les vacants s’han d’incloure en les ofertes d’ocupació de l’any en què es generen o, en tot cas, en el següent, i tampoc l’article 70, que marca el termini d’execució d’aquestes ofertes d’ocupació. Mentrestant, les lleis de pressuposts generals de l’estat, en molts exercicis pressupostaris, han prohibit que hi hagués ofertes d’ocupació pública.
A més, denunciam la irresponsabilitat de moltes administracions públiques –sobretot de l’àmbit local– que no han dut a terme ofertes públiques, ni convocatòries de processos selectius durant dècades, incomplint la normativa bàsica de funció pública de manera flagrant.
La magnitud del problema, atès el gran nombre de personal empleat públic temporal o interí que hi ha actualment, requereix unes solucions extraordinàries, urgents i permanents que permetin resoldre’l amb celeritat i afavorir que no es tornin a produir.
En el contingut de l’actual EBEP hi hauria la solució a l’abús d’aquesta temporalitat a les administracions públiques. L’article 61.6 de l’EBEP permet l’accés a la funció pública –respectant el principi d’igualtat– mitjançant el procediment de concurs, sempre que sigui amb caràcter excepcional i per desplegament d’una llei. Mentrestant, l’article 61.7 ja estableix que el concurs de mèrits pot ser un sistema selectiu vàlid per a la selecció de personal laboral fix.
Creiem que es compleixen les circumstàncies d’excepcionalitat, atès l’abús de temporalitat, per motivar l’accés a la funció pública pel procés de selecció de concur de mèrits. Un altre motiu per a l’excepcionalitat és la manca de transposició de la Directiva UE 1990/70 a la normativa estatal, la qual cosa s’hauria d’haver fet el 2001, com a màxim.
A les Illes Balears –com a la resta de territoris de l’Estat espanyol– aquest abús de temporalitat afecta tots els sectors públics i totes les administracions territorials: la perifèrica de l’estat, justícia, administració autonòmica (sanitat, educació i serveis generals), consells insulars i ajuntaments. I afecta tant el personal funcionari com el laboral, inclòs el sector públic instrumental de totes aquestes administracions.
La taxa de temporalitat varia en cadascuna d’aquestes administracions, però ha arribat, en molts de casos, a nivells alarmants. Un exemple és el personal interí de les administracions locals, com ara l’IMAS i el Consell de Mallorca. Al Consell de Mallorca, el col·lectiu d’interins de llarga durada supera ja el 50 %, mentre que a l’IMAS la situació és encara més sagnant, amb més del 80 % de la plantilla en aquesta situació. La taxa de temporalitat en altres serveis bàsics com sanitat i educació també és excessiva.
L’excés de treball temporal a les administracions públiques s’ha convertit en un fet endèmic que afecta la qualitat dels serveis públics. Mentrestant, la reforma proposada per Iceta (engegar al carrer les persones que fa tres anys que ocupen un lloc interinament) pretén fer passar per culpables les víctimes d’aquesta situació. El Govern Sánchez menysprea la Directiva europea 1999/70, la sentència del 19 de març de 2020 del Tribunal de Justícia de la Unió Europea i els crits d'atenció de la Unió Europea. Perquè Europa, a través del seu Tribunal, ja exigeix solucions adaptades al problema que han generat les administracions públiques.
Per això, cal emprendre les iniciatives legislatives necessàries; i, per aquesta raó, STEI Intersindical proposa:
- Instar els grups parlamentaris amb representació al Congrés dels Diputats que, en el debat que s’està produint en la Comissió de Funció Pública, adoptin una solució legislativa per desplegar l’article 61.6 de l’EBEP i publicar la llei necessària que acrediti l’excepcionalitat de la situació actual, així com els mecanismes sancionadors necessaris per evitar situacions semblants en el futur d’incompliment de l’article 70.1 de l’EBEP respecte a l’execució de les ofertes públiques en el termini de 3 anys, que permeti que els nous processos d’oferta pública s’implementin amb una calendarització òptima ràpida, i que es prioritzi la funcionarització del personal que presta serveis públics i s’aturin les externalitzacions dels serveis públics.
- Instar els grups parlamentaris amb representació al Congrés dels Diputats que, en l’elaboració de les lleis anuals de pressuposts de l’estat, adoptin les decisions necessàries perquè aquestes deixin d’interferir en la normativa bàsica del personal empleat públic (EBEP).
- Demanar a les administracions públiques de les Illes Balears que, d’acord amb la normativa autonòmica o municipal aplicable de funció pública, adoptin el sistema de concurs per a adquirir la condició de funcionari de carrera o personal laboral fix d’aquells llocs de treball temporals o d’interinitat per vacant de les administracions públiques i del sector públic instrumental, ateses les condicions excepcionals del personal en abús de temporalitat, que permeti exercir les competències en funció pública de les Illes Balears com a solució al conflicte de l’alt percentatge d’interinitat a les nostres administracions.
- Mentre es tramiten les iniciatives de reforma legislativa esmentades en els punts anteriors, instarem les administracions públiques que no s'aprovin noves ofertes públiques d'ocupació sempre que no es produeixin les condicions, per no afectar la continuïtat en l’administració del personal afectat per l’abús de temporalitat. A més, cal implementar un sistema extraordinari temporal d'estabilització durant aquest període.