# HI SOM QUAN ENS HAS DE MENESTER
L’STEI sempre hi és quan el necessites. Amb l’STEI no camines tot sol. Amb l’STEI tens molts de companys de viatge per superar les dificultats que sorgeixin en el camí. L’STEI no s’amaga en el moments difícils (defensa dels interins, reclassificacions arxivades, assetjament, retallades, etc.).
L’STEI t’escolta i porta la teva veu a la Mesa Sectorial de l’IMAS, i proposa les millores que els Serveis Socials necessiten. Amb la teva força, és present al Consell Assessor de Serveis Socials de Mallorca, al Consell Municipal de Serveis Socials de l’Ajuntament de Palma, i treballa per un bon finançament que garanteixi uns serveis públics de qualitat tècnica i humana, instal·lacions òptimes i amb el personal necessari per donar aquests serveis.
L’STEI t’ajuda amb tot allò que necessitis, sigui un petit dubte o un problema complex. Sempre tens gent de l’STEI disposada a resoldre la qüestió amb rigor i seriositat. L’atenció sempre és personalitzada i ens permet avaluar i quantificar totes les propostes que ens facis.
L’STEI et defensa i et protegeix. Els serveis jurídics del sindicat vetlen perquè no es vulnerin els teus drets, t’assessoren amb total garantia i et representen quan i on faci falta.
L’STEI és una organització arrelada a les Illes amb més de 40 anys d’experiència en defensa de la classe treballadora, en defensa ferma de les nostres senyes d’identitat com a poble, sense directrius imposades des de fora, i que participa activament en multitud de plataformes (feministes, mediambientals, lingüístiques, culturals o de cooperació internacional). Som l’alternativa sindical que t’ofereix participar en una comunitat que comparteix informació, coneixement i cultura.
L’STEI està format per treballadors que fan feina per als treballadors. I vosaltres, treballadors i treballadores de l’IMAS, sou els que ens heu ajudat, amb les vostres aportacions, a saber quines són les necessitats reals de la institució, per la qual cosa, des d’aquí, us donam les gràcies i confiam que ens pugueu continuar enriquint i ens doneu el vostre suport per continuar avançant en la millora de les condicions laborals i humanes de totes les persones que conformam aquesta gran família.
PROGRAMA ELECTORAL COMPLET
CANDIDATURA
Les persones que formam les llistes defensarem els teus interessos. Si votes l’STEI a les eleccions del proper dia 2 de desembre faràs possible que aquestes llistes de persones disposades a treballar per a tu, per a tot els professionals dels Serveis Socials i dels Serveis Generals, siguin el més extenses possible. Persones disposades a fer feina en tenim, com podràs veure en aquest programa; ara només ens falta comptar amb la teva confiança.
COM HO FAREM
Continuarem visitant tots els centres i tots els serveis i ens entrevistarem amb vosaltres per conèixer les vostres necessitats i les vostres demandes.
Establirem més canals de comunicació de tots els fòrums, consells i meses en què participem.
Consultarem sempre els casos amb l’equip de delegats de l’STEI i els serveis jurídics.
Donarem suport tècnic i farem mentorització i acompanyament diaris.
Recollirem les vostres necessitats formatives i els vostres suggeriments de millora.
Posarem en marxa el Connecta STEI CIM-IMAS, un servei de missatgeria instantània amb informació laboral i la possibilitat de fer consultes des del mòbil.
FEINA FETA 2015-2019
En defensa dels treballadors
...hem registrat a l’IMAS i al Consell de Mallorca més 180 escrits (propostes de modificació de la relació de llocs de feina i de creació de nous llocs, de comunicats de riscs, de convocatòria de noves borses de treball, aportacions a les bases de borses de treball que es negociaven, propostes de millora de les instal•lacions per riscs detectats, de requeriment d’informació de les infraestructures, recursos d’alçada, recursos de reposició, i extraordinaris de revisió, de lluita contra les retallades que volien acabar amb la carrera professional, etc.).
En comunicació i transparència
...hem fet 160 correus massius a l’IMAS i al Consell de Mallorca a tot el personal amb informació sobre reunions, meses, consells, actualitat, convocatòries de proves de català, mobilitzacions socials en què participam, borses de feina, ofertes d’ocupació o normatives que poden ser del teu interès.
En la cura dels nostres afiliats i afiliades
...els hem acompanyat en la resolució de les consultes i dels possibles conflictes que hagin pogut sorgir i, si ha estat necessari, els hem gestionat el servei jurídic adequat per resoldre’ls.
...els hem fet arribar quasi un centenar de continguts informatius exclusius, com una part més del nostre compromís amb els que són una de les peces clau del nostre sindicat: l’afiliació.
En feina sindical a les meses de negociació
...vàrem votar no a la Mesa Sectorial quan es negociaren les bases generals del concurs oposició de l’IMAS de les ofertes públiques 2016-2017, perquè establia una prelació de proves eliminatòries lesives per als treballadors.
...ens aixecàrem de les meses sectorials i no votàrem les bases específiques de les convocatòries de les ofertes públiques 2016-2017, en desacord amb el barem que s’hi establia, que minorava els serveis prestats de la gent de la casa.
...ens vàrem aixecar de la Mesa Sectorial i no vàrem votar els criteris de cessament d’interins, perquè no deixaven alternatives d’estabilitat per al personal cessat interí de llarga durada.
En millores per al personal
...vàrem poder implantar un nou torn per al personal d’infermeria de Felanitx.
...aconseguírem la flexibilització parcial de la instrucció de gestió de borsins, per aconseguir que gent que estava a la borsa i ja treballava a l’IMAS pogués optar a places en determinats supòsits.
...votàrem a favor de l’Acord que havíem negociat amb l’Administració que establia el procediment de reclassificació professional de les auxiliars tècniques d’infermeria.
EL REPTE CONTINUA
LES MILLORES QUE PROPOSAM:
1. Plantilla
RESPOSTA DE COMPROMÍS AMB LES DEMANDES I LES NOVES REALITATS SOCIALS
- Dotació d’una plantilla adaptada a les necessitats reals amb un creixement en llocs de feina sostenibles que formen els programes amb més personal.
- Integració dels programes en l’estructura de l’IMAS
- Consolidació dels grans programes amb més personal nomenat: el SAID, la Unitat de Convalescència de Felanitx, la Unitat de Visites Familiars, la secció d’Urgències de Menors i la secció de Prestacions per a la gestió de la RMI. No podem deixar de banda, tampoc els programes de suport a serveis generals vinculats amb la Gerència.
- Nou model del Servei de Menors format per dues àrees diferenciades amb dues cabdalies de serveis.
- Equiparació del personal de la residència Miquel Mir: l’estabilització i la igualtat de drets del personal transferit per 50 anys que abans treballava a l’antiga Fundació Residència Miquel Mir i que ara fan feina al costat de la resta de companys de l’IMAS.
- Adequació dels complements del grup B.
- Augment de plantilles: creació, com a mínim, de les places següents:
- Auxiliars tècniques d’infermeria: 50
- Educadors socials: 20
- Auxiliars educatius: 16
- Treballador social: 14
- Auxiliars administratius: 14
- Administratius: 1 plaça per a cadascuna de les cinc àrees de l’IMAS
- TAG llicenciats en dret: 1 plaça per a cadascuna de les cinc àrees de l’IMAS
- Psicòlegs: 10
- Metges: 4
- Infermers/es: 4
- Zeladors: 4
2. Provisió de llocs
MILLORES EN L’ACCÉS A LA FUNCIÓ PÚBLICA
- Revisió i aturada de l’aplicació immediata d’un PORH que ens sembla un absolut despropòsit.
- Posada en marxa d'un nou sistema transitori d'accés a la funció pública en paral•lel al sistema d’ingrés ordinari que fa servir l’IMAS, vist que després de les primeres proves s’ ha evidenciat que només una mínima part dels interins de llarga durada tenen opcions de consolidar la seva ocupació.
- Aturada, per ineficient, de l’Acord per a la millora que varen signar CCOO, UGT i CSIF a Madrid.
- Reiteració en la negociació de la consolidació dels funcionaris interins de llarga durada com a funcionaris de carrera a través d'un sistema d'accés diferenciat i l'aplicació del concurs de mèrits previst com a fórmula extraordinària en l'article 61.6 de l'Estatut Bàsic de l’Empleat Públic.
- Suport a les ofertes d’ocupació pública anuals de les especialitats que hagin generat baixa (taxa de reposició) i han quedat vacants per jubilació o per deixar la plaça, i acabar amb les acumulacions d’ofertes en especialitats concretes.
- Recuperació de la part específica com a primera prova en les proves selectives.
- Minoració del pes de les proves jurídiques en les places d’administració especial.
- Mobilitat interna temporal: facilitar el concurset d’atribució temporal de funcions entre personal interí.
- Negativa davant un concurs de trasllats massiu, tot acceptant, això no obstant, que durant la legislatura es pugui convocar-ne un, exclusivament, per als llocs oferts en comissió de serveis i per als llocs vacants sense cap ocupant.
- Modificació de la instrucció de gestió de borsins perquè, en ser definitiva la borsa generada per les proves selectives de l’oferta 2016-2017, s’ofereixin les vacants als interins que ja ocupen altres vacants de la mateixa especialitat.
- Promoció de la convocatòria de borses de treball extraordinàries de les especialitats de llicenciat en dret, pedagog, dietista i administratiu d’administració general.
3. Reclassificació professional
EQUIPARACIÓ DELS CICLES FORMATIUS AMB ELS GRUPS PROFESSIONALS
- Valoració superior de les competències a les distintes àrees on s’ha fet feina fins ara, atenent als serveis prestats, i reduir a la mínima expressió la part memorística per permetre els aspirants demostrar els coneixements i les habilitats de l’especialitat en què treballen, que ha de ser la part central de la reclassificació.
- Reclassificació de les tècniques auxiliars d’infermeria: del C2 al C1.
- Reclassificació per a les especialitats lligades a cicles formatius en un nivell superior del marc educatiu: cuiners, informàtics i delineants.
4. Sistema de Serveis Socials
INFRAESTRUCTURES I MITJANS HUMANS
- Pacte social per reclamar polítiques socials que acabin amb la pobresa, amb més mitjans i recursos humans.
- Dotacions econòmiques suficients per executar en uns terminis més breus infraestructures necessàries (el nou edifici de Menors a Oficines Centrals, la reforma de totes les plantes de la residència de la Bonanova, la millora del condicionament tèrmic a les quatre residències, les dues noves residències de majors planificades, el nou centre de primera acollida d’adolescents...)
- Resolució del problema d’infraestructura de Ca l’Ardiaca, que dóna alberg a les persones sense sostre. Aquesta problemàtica afecta la feina diària dels professionals que hi fan feina, per la qual cosa insistim a demanar a l’Administració que repensi el model actual i el doti de noves infraestructures aquests serveis d’acollida per a persones sense llar (des d’un nou centre adequat a la demanda actual fins al housing first).
- Millora de les ràtios d’usuaris/professional en els mòduls i revisió cap a un model més especialitzat a cada planta de cada residència.
- Plantilles que possibilitin ràtios en funció del perfil d’atenció a cada planta.
- Assignació d’una adreça de correu electrònic corporatiu a cada un dels treballadors i treballadores.
- Dotació de pools genèrics i estables de personal assistencial per donar suport a les necessitats de cada residència.
5. Econòmiques
TREBALL BEN PAGAT
- Modificació de la relació de llocs de treball (RLT) a partir de les múltiples propostes presentades.
- Revaloració dels complements de destí i específic a partir de les noves demandes socials, les càrregues de feina, els mitjans econòmics gestionats, les funcions assignades o la situació jeràrquica de dependència.
- Definició clara pel que fa a tot el personal que prové del traspàs de la residència Miquel Mir, per poder millorar els seus drets retributius.
- Redreçament de la mala gestió d’èpoques passades en el Govern central, de les quals la resta d’empleats i empleades públics no som responsables, per acabar amb greuges que s’arrosseguen.
- Dotació dels processos de reclassificació amb complements adequats.
Per a tot el personal
- Pujada de sous per recuperar el poder adquisitiu al llarg dels darrers 20 anys.
- Reconeixement de la carrera professional del personal que s’ha incorporat posteriorment al darrer reconeixement.
- Eliminació dels greuges i desigualtats salarials, bé entre homes i dones, o bé la generada en les mateixes especialitats per a distints llocs amb les mateixes condicions de feina, o bé la que es genera entre mateixes especialitats entre IMAS i Consell de Mallorca.
Específiques per a determinats col·lectius
- Educadors/es socials: millora del complement de destí, per equipar-se al de l’Ajuntament de Palma, que els reconeix el nivell de destí 22.
- Tècnics/ques auxiliars de gestió econòmica: equiparació amb els complements específics i de destí de la resta de companys del Consell de Mallorca.
- Auxiliars administratius/ves de l’Àrea de Menors: equiparació del complement de destí 17 d’aquelles auxiliars que no el tenen assignat i fan feina dins la mateixa Àrea.
- TGM Àrea Menors: homogeneïtzació de complements amb els de la resta d’especialitats de les Territorials.
- Infermers/es: introducció del factor població/persones usuàries ateses per incrementar el complement específic del personal d’infermeria i la introducció de noves figures d’atenció: infermer/a de casos, responsable de cures, etc.
6. Drets lingüístics
RECURSOS NECESSARIS PER GARANTIR ELS DRETS LINGÜÍSTICS DELS USUARIS I ADMINISTRATS
- Modificació de la reglamentació interna que impedeix o que no preveu les clàusules lingüístiques en el sistema de contractació de serveis i compliment del Decret 49/2018, de forma que s’utilitzi la llengua catalana en la contractació de béns, obres i, en especial, en l’atenció als usuaris com a mesura per garantir el dret d’opció lingüística dels ciutadans.
- Creació d’un Servei de Normalització Lingüística propi de l’IMAS, que depengui de la Direcció Insular de Política Lingüística del Consell, que doni resposta a les necessitats de dinamització lingüística a les residències i centres de menors, així com a la resta de serveis de les xarxes públiques de les quals forma part l’IMAS, que participi en el pla de formació de l’IMAS i que dugui endavant l’assessorament lingüístic i la correcció de tota la documentació que genera l’Institut.
7. Carrera professional
CARRERA PROFESSIONAL ACTUALITZADA I PER A TOTHOM
- Per al personal funcionari de carrera de qualsevol Administració si allà la tenia reconeguda i ho acredita, sigui quina sigui la forma de proveïment del seu lloc de treball al Consell de Mallorca i no limitat als supòsits de sistemes ordinaris de proveïment (concurs de mèrits, lliure designació o comissió de serveis).
- Per al personal funcionari de carrera interí i per al personal laboral interí del Consell de Mallorca i dels seus organismes autònoms que la tengui reconeguda a una altra Administració i ho acrediti.
8. Formació i intercanvi d’experiències
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL
- Dotació de més accions formatives i de perfeccionament professional.
- Facilitació d’eines eficaces, senzilles i àgils per a tots els professionals a l’hora d’avaluar i fer el seguiment dels usuaris dels servei d’atenció residencial.
- Dotació econòmica suficient per executar l’adquisició de carros d’infermeria informatitzats, connectables a les aplicacions pròpies.
- Increment dels terminis de caducitat per sol•licitar el gaudi de les hores de compensació per formació.
- Intercanvis “lloc a lloc” entre centres, per compartir experiències formatives, facilitar conciliació laboral i personal en pro d’una mobilitat temporal sostenible i enriquidora.
- Reconeixement del mèrit de la funció tutorial als tutors de cicles formatius i graus universitaris. Regulació de l’accés a la funció tutoria, no volem tutors de segona.
- Negociació d’un procés de reorganització (com es reclutaran els tutors, quines tasques tindran) de les pràctiques de grau, de postgrau i de cicles formatius, per tal de ser referents en la docència pràctica i preservar l’esforç dels tutors que fan feina a l’IMAS; i incloure aquest valor en els distints processos de mobilitat/promoció/selecció.
- Dotació d’eines informàtiques als tutors, per a l’execució de les seva tasca.
- Recuperació dels cursos de català del nivell B2.
- Nous cursos per a noves realitats: Informació i educació terapèutica; Ecologia emocional des d’un concepte d’humanització de les residències; Revisió nutricional; Equilibri cos-ment, etc.
- Manteniment dels cursos de tècniques de programació neurolingüística, actituds lingüístiques, llengua activa com a eina d’inclusió social, tècniques bàsiques d’infermeria del TCAI residències, entre d’altres.
9. Transparència, conciliació i teletreball
ACCÉS DE TOT EL PERSONAL A LA INFORMACIÓ I MILLORA DE LA CONCILIACIÓ
- Accés a tota la informació de la intranet del Consell de Mallorca.
- Aprovació d’un comitè d’ètica a l’Àrea de Dependència.
- Consideració d’autoritat del personal del serveis de Menors.
- Possibilitat de fraccionament voluntari per hores dels permisos per dies lliures.
- Increment dels dies de permís per examen en el casos de desplaçament fora de l’illa.
- Consideració de l’assistència a actes de notaria com a permís definit: deure inexcusable.
- Consideració de cures domiciliàries als fills malalts, sempre que s’acrediti mitjançant informe mèdic, com a permís definit: deure inexcusable.
- Augment de torns adaptats a les necessitats dels empleats públics que volen conciliar.
- Ampliació dels termes de l’acord per a la jubilació parcial anticipada del personal laboral.
- Normalització de l’ús del teletreball a l’IMAS i al Consell de Mallorca, i a la resta del seu sector instrumental.
10. Ecologia i medi ambient
EDIFICIS MÉS ECOLÒGICS, SALUDABLES I SOSTENIBLES
- Millora del reciclatge, separant més acuradament envasos, rebuig, paper.
- Implantació del teletreball com a eina que permetrà al personal de l’IMAS estalviar-se desplaçaments, amb la consegüent millora mediambiental.
- Creació d’un parc mòbil de bicicletes per a desplaçaments intercentres.
- Més inversió en la solarització dels terrats, teulades i aparcaments de tots els edificis del Consell de Mallorca i de l’IMAS.
11. Salut laboral
ENTORNS DE FEINA SALUDABLES
Sobrecàrrega i l’esgotament
- Implantació de mesures per evitar que l’estrès, l’esgotament i les situacions extremes de desgast dels professionals sanitaris, del personal d’oficines i dels centres de menors que es continuen repetint.
- Millora de les ràtios, un dels principals problemes del sector d’atenció a la dependència: plantejament del creixement de la plantilla amb l’IMAS, tant pel que fa a infermeres, auxiliars d’infermeria i zeladors. És un sector amb serveis essencials.
- Les ràtios de la mitjana europea és de 8,8 infermeres per cada 1.000 habitants i els països nòrdics n’estan al capdavant (17,6 infermeres per cada 1.000 habitants). La conseqüència d’una ràtio baixa d’infermers, segons estudis és que la mortalitat de pacients és superior.
- Protocol·lització de l’atenció per evitar que cap professional passi per situacions de missing care (no fer les cures que no són urgents, vitals o prioritàries, malgrat ser indispensables per al manteniment de la salut), per oferir una atenció de cura de qualitat.
Risc psicosocial
- Prevenció del conflicte i detecció precoç de les causes.
- Priorització de les actuacions per demanda, denúncia o comunicació d’un risc psicosocial, perquè l’impacte en la salut del treballador sigui menor.
- Exigència del compliment obligatori de les mesures proposades després de l’avaluació psicosocial, i d’un seguiment trimestral.
- Suport al treballador o treballadora que desvetlli qualsevol situació de risc psicosocial, de conflicte interpersonal, de lideratge inapropiat, entre d’altres.
- Mobilitat per motius de salut
- Ampliació i negociació dels criteris per moure’s temporalment a un altre centre de feina per motius de salut.
- Adequació dels llocs de treball
- Creació de la Comissió d’Adequació del Llocs de Treball, per analitzar cas a cas les tasques encomanades, en el marc d’una avaluació de riscs específica ergonòmica i psicosocial del lloc de treball; mentre s’efectuen aquestes avaluacions, facilitar altres mesures organitzatives i ergonòmiques per evitar que el problema s’agreugi.
12. APUNT ESPECIAL: El col·lectiu d’interins de llarga durada
UN COL·LECTIU ESTRUCTURAL I QUE NECESSITA ESTABILITAT
- Entenem un frau de llei el fet de no convocar oposicions o concursos oposicions per a proveir llocs de funcionaris, perquè amaga la privatització del sector públic i l’afebliment de l’estructura pública.
- Subratllam el frau dels polítics que varen voler deixar l’Administració pública en la mínima expressió, ofegada, debilitada i sense recursos.
- L’estabilitat laboral repercuteix positivament en la tasca diària i, a més a més, és un dret que tenen tots els treballadors.
- Els coneixements i les experiències d’aquest col•lectiu són beneficiosos per al sistema de Serveis Socials.
- Demanam que el personal laboral interí de llarga durada es deixi en una situació similar a la “d’extingir”, fins que quedi vacant el lloc pel motiu que sigui; posteriorment, i no abans, que el lloc es modifiqui si és necessari a la RLT, perquè sigui ocupat de forma definitiva per un funcionari de carrera.
- Consideram que el personal laboral que dugui una relació laboral continuada anterior a 31/12/2006 són fixos d’empresa; i que el lloc no ha de ser ocupat de forma definitiva fins que quedi vacant.
- NO hem participat ni negociat el POHR, unes noves regles de joc que desestabilitzen.
- Consideram necessari disposar d’un pla d’estabilitat 2020-2024 per garantir la feina a tots els interins.
- Treballam per la via que el TREBEP preveu: que hi pot haver concurs de mèrits. I que “en virtut d’una llei” es pugui aplicar, amb caràcter excepcional, el sistema de concurs.
- Les bases de les convocatòries dels concursos oposicions no han ser lesives per als treballadors i treballadores en situació d'interinatge.
- Oferim defensa jurídica dels laborals interins de llarga durada i reclamació d’indemnitzacions.